Op welk moment weet het lichaam dat ik kan slapen?

Ik heb ooit geloof ik ergens gelezen dat de mens in slaap valt als hij nergens aan denkt. Is dit waar? Zo niet, wanneer val je in slaap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je lichaam maakt een stofje, melatonine, aan waardoor je slaperig wordt.
Dit wordt beïnvloed door licht, zoals zonlicht maar ook licht van beeldschermen (vandaar dat als je slecht slaapt er wordt aangeraden om niet voor een beeldscherm te zitten vlak voor het slapen.
Melatonine is het hormoon dat zorgt dat je slaperig wordt en gedurende de nacht wordt het meeste melatonine geproduceerd.
Verder heeft de mens een zogenaamde biologische klok die zorgt voor rust en actie op gezette tijden. Denk maar aan een jetleg die je krijgt door tegen je biologische klok in te gaan.
Hoeveel je denkt heeft niets met slapen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste zin snijdt geen hout. Als je piekert val je niet in slaap. Voor de rest goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat zo gesteld omdat ik piekeren en denken als twee verschillende dingen zie.
Verder zie ik de vraag zo :dat je alleen kan slapen als je niets denkt, dat is dus niet zo, maar misschien heb ik dat niet goed begrepen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En alhoewel het op die manier het fijnst is zo in slaap te vallen gaat dat niet altijd op...tenzij het idd echt piekeren is. Maar mooie, leuke, fijne gedachtes zijn voor mij geen belemmering om in slaap te vallen. En wat dacht je van in slaap vallen terwijl je een boek leest in bed of tv kijkt? ( Of zoals ik nu achter GV zit, terwijl ik in bed lig ;) ) gelezen of niet...voor mij gaat dat iig niet op...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus toch een plus nelly3 :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx
Ik denk dat ik de vraag anders gelezen heb.
@samsung, bedoelde volgens mij, dat er een moment moet zijn dat je helemaal niets denkt en dat dat moment het ' in slaap val moment' is.
Dat is volgens mij niet zo. En in die zin heeft het denken niets met in slaap vallen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)

Andere antwoorden (3)

Als het donker is, als je kan ontspannen (liggen)
12 jaar geleden
Bij het inslapen spelen allerlei chemische stofjes in je hersenen en lichaam een rol, waaronder melatonine. Die regelen dat je lichaam in slaap valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lichaam weet dat als je toegeeft aan je moeheid
en als je je 'overgeeft' aan de slaap.
als je uitgerust wakker word, heb je genoeg geslapen. welterusten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het goede antwoord op de vraag is, het klinkt niet als de VS wil weten welke stofjes ervoor zorgen dat je moe word en kunt slapen ( als klopt dat als een bus ) maar idd wat er gebeurd op het moment dat je in slaap valt en dat is idd het moment dat je hele lichaam 'toegeeft' aan de moeheid. +