Leven alle ganzen rassen in groepsverband?

Hallo,

Ik heb vandaag Canadese ganzen gespot, een koppeltje. Leeft deze gans in een bepaalde periode, bijvoorbeeld de broedperiode afzonderlijk, en in een andere periode weer samen met 'familieleden' of? De Nijlgans spot ik zo nu en dan ook wel eens, maar ook één koppeltje, dus niet in een groep.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Antwoorden (1)

Jazeker, alle ganzen leven in groepsverband, maar ook binnen dat groepsverband leven zij onafscheidelijk hun hele leven.
-------

"Ganzenparen zijn onafscheidelijk voor het leven. Wie een gans schiet zaait rampspoed in het gezin en in de troep: Ganzen leven in troepen met familie- en sociale structuur. Ouders, jonge dieren, nabije familieleden blijven allemaal bij elkaar. In elke familie is er één waakzame vogel, meestal een dominante man, die altijd de omgeving nauwlettend in de gaten houdt: de wachter. "(bron)

"-Het mannetje en het vrouwtje blijven (net als mensen) hun hele leven bij elkaar.
-Ganzen zijn zeer waaks en kunnen lelijk met hun vleugels slaan. Bij naderend gevaar zullen ganzen luid gakken. Om deze reden werden ganzen vroeger als waakvogel gebruikt.

Vliegen
-Ganzen trekken weg met hun familie of in grote troepen. Ze vliegen in een V-vorm of golvende groepen. Door in V-vorm te vliegen kunnen ze langer vliegen dan normaal.
-Tijdens het vliegen praten de ganzen met elkaar.
-Als een gans ziek wordt of gewond raakt en daardoor niet meer mee kan vliegen dan zullen twee ganzen bij de zieke gans blijven totdat deze weer beter is of overlijdt. Samen zullen de ganzen proberen hun groep in te halen."(bron)