Waarom doet een spin zo? zie uitleg

Als je in een klein webje blaast waar een spinnetje in zit,dan gaat dat spinnetje en de omliggende webdraadjes soms heel snel heen en weer...ik bedoel dus niet door de kracht van het blazen, maar ook daarna nog..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.6K

Het beste antwoord

de spinnen die dit doen, heten trilspinnen.
het is een tactiek om spinneneters te verwarren.
Rieneke1
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Precies. De spin voelt gevaar, en gaat heel snel trillen om ongrijpbaar te zijn voor zijn vijand. Het werkt ook bij grotere spinnen (nog even geduld). Het werkt ook als je die spin niet aanblaast, maar als je hem heel zachtjes over zijn rug aait met een haar of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ook een spinnenspeelster?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een spin over zijn rug aaien? IEWL !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind spinnen dus echt dood-eng...vreselijk..maar dat neemt niet weg dat ze erg interessant zijn ! : )

Andere antwoorden (6)

Daarna is gewoon nog het natrillen. Door het blazen breng je het web in trilling, en het kleine gewichtje van het spinnetje daarin in combinatie met het (behoorlijk elastische) web zorgt dat het nog even 'natrilt' voor hij weer netjes stilstaat. Hij wordt als het ware nog een paar keer heen- en - weer gestuiterd na het in beweging brengen door het blazen. Was het web niet elastisch, dan ging het OF niet trillen, OF meteen kapot. Zet het spinnetje er niet in, dan zou het na een keer of twee, drie weer stilliggen en zou je het nauwelijks zien natrillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hee Marleen, ik had van jou toch wel het juiste antwoord verwacht op deze vraag... Nooit met spinnen gespeeld in de tuin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ik de vraag verkeerd begrepen hebben dan ? Ze heeft het toch over het doorbewegen / resoneren van het web, niet het over het zoeken van de spin naar de prooi die er niet is ?
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm - misschien heb *ik* de vraag wel verkeerd begrepen. Een spin kan op drie manieren in het web bewegen. De eerste is het blazen door de wind. De spin wiebelt wat in zijn web, maar dat houdt heel snel op. De tweede is wanneer de spin voelt (of denkt) dat er een insect in zijn web is gevlogen. De spin "rukt" dan wat aan de draden om te voelen waar de prooi zich bevindt. Soms zie je dat de spin net in de verkeerde richting kijkt. Hij rukt dan, voelt dat hij ernaast zit, draait zich een beetje, rukt opnieuw - tot hij weet waar de prooi moet zitten, en dat loopt hij erop af. Is de spin er niet zeker van of hij de prooi wel aankan, dan rukt hij nogmaals aan het web om in te schatten hoe groot de prooi is. Is de prooi veel te groot, dan vlucht de spin. Is de prooi een beetje te groot, dan knipt de spin wat draden door op ruime afstand rond de prooi, zodat de prooi uit het web valt. De derde is wanneer de spin zich bedreigd voelt. De spin gaat dan als een gek heen en weer trillen in zijn web. Soms beweegt de spin heen en weer, soms maakt hij rondjes. Dat doet hij actief, een hele tijd lang, en wel zo snel dat de spin optisch vervaagt tot een vlek. Geen vogel die de spin op die manier nog uit zijn web kan pikken. Mijn interpretatie was dat de vraagsteller dat laatste effect bedoelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja inderdaad! hij (of zij) gaat enorm snel heen en weer en dat web dus ook..wel interessant trouwens deze verklaring! Nooit geweten! Leuke beestjes he? Ik ben er overigens doodsbang voor.. : (
Waarschijnlijk denkt de spin dat hij beet heeft en zoekt door trillingen waar zijn volgende maaltijd zit
13 jaar geleden
dan resoneert het web op de, kunstmatige, wind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een insect laat normaal het web trillen waarna de spin deze trillingen over neemt om in het web te kunnen bepalen waar het insect is, ondanks dat een spin 6 tot 8 ogen heeft, hebben veel spinnen slecht zicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spin doet dat om het moeilijk te maken voor spinneneters (vogels) om de spin op te pakken/pikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die spin is niet dom he...!!
jij denk dat ie gaat denken dat er wat in zijn web zit en hier op af gaat, maar die spin is bang dat ie zelf een prooi is. daarom schiet ie voor en achteruit in de hoop dat dieren die op rooftocht zijn en een spinnetje niet afslaan schrikken hiervan en op zoek gaan naar wat anders.

(als ik er spot op het balkon moet ik het altijd even uittesten of de spin dit dansje beheerst, lullig he?!)