Heeft een slimme hond daadwerkelijk het iq van een 3 jarig kind?

Mijn dierenarts zei dat tegen mij,toen ik hem vroeg ;Hij gaat altijd zitten voor de stoeprand behalve als hij een andere hond ziet vlieg hij de weg op

Tegenover mijn huis mogen de honden los dit terzijde

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
11.3K

Het beste antwoord

Een kind van drie kan je veel dingen leren en dus bij een hond ook.

Zitten, blijf, op je plaats, afblijven, foei, braaf en nog veel meer is ze allemaal aan te leren als het maar op het juiste moment gebeurd zal deze altijd de link leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is een hoog IQ iets goed kunnen onthouden iets zelf bedenken. Een hond kan zeker over gevolgen nadenken. Vind sommige antwoorden ook vrij kortzichtig hier.

Andere antwoorden (7)

Niet voor alle honden, maar sommige rassen zeker

Toegevoegd na 18 seconden:
zie bv http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/4487-de-bordercollie.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt per hond, 2 of 3 jaar zal in de richting komen.

De Amerikaanse psycholoog Stanley Coren mag graag aan de hand van anekdotes over honden uitweiden, maar steeds pakt hij er netjes op tijd weer hard en recent wetenschappelijk onderzoek bij. En dan blijken honden toch weer behoorlijk slim en inzichtelijk rond te lopen – met grote onderlinge verschillen. De ene hond is de andere niet, en er zijn wat psychologische verfijning betreft ook relatieve über-rassen. In doorsnee mag je ervan uitgaan, dat een hond een IQ heeft van een kind van twee jaar. Maar de emotionele intelligentie ligt soms flink hoger. Sommige honden zijn zeer volwassen. Volgens Henry James was zijn hond ‘de redelijkheid zelve en welgemanierd’, en zo zijn er meer eigenaren die soms naar hun huisdier opkijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast dat het ene ras het andere niet is en ook het ene karakter \van het andere afwijkt zijn ook de bazen van de honden anders. En dat verschil kun je niet negeren.
Een baas met een schrander en dienstbaar ras met een goed karakter kan zeer veel met zijn hond en het zal duidelijk zijn dat juist die eigenschap i.c.m. zijn bijzondere reuk en speureigenschappen het voor de mens een zo waardevol dier is. Qua leergierigheid en capaciteit kan een hond heel dichtbij een driejarige komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, een kind van drie kan praten. Dat kan de slimste hond niet, hoe oud die ook is.

Intelligentie moet je binnen een specifieke groep vergelijken en niet tussen verschillende soorten dieren, of dieren en mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, veel honden zijn socialer, welgemanierder en sneller van begrip dan de meeste kinderen hier in de buurt.
Al zal ook dat aan hun baasjes liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond kun je niet met een kind vergelijken en zeker geen IQ testen.

Honden zijn werkdieren, zij leren erg veel omdat je er een gewoonte van maakt. Honden zijn erg intelligent, maar hun intelligentie is niet te vergelijken met dat van een mens. Zij leven al eeuwen rondom mensen en hebben zich door die eeuwen heen ge-evolueerd tot wat ze nu zijn.

Een kind van drie kan zelf nadenken, een hond kan dat niet. In zoverre, een hond denkt niet na over de gevolgen van bepaalde handelingen. Hij weet alleen dat na een bepaalde handeling een beloning of straf volgt. Kinderen van drie kunnen dat tot op bepaalde hoogte wel.

Dus een hond is niet te vergelijken met een mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk eigenlijk niet te vergelijken met menselijk IQ. Honden zijn wel net als kinderen redelijk impulsief... eerst doen, dan denken...

Maar als je ziet wat begeleidingshonden voor mensen met handicaps allemaal kunnen... mensen helpen met aankleden, mediciinen aanreiken, de weg wijzen, een alarmnummer bellen bij een epileptische aanval....nou dat zie ik drie jarige kinderen nog niet zo snel doen...
Honden zijn misschien niet zo goed in redeneren, maar ze hebben een enorm verantwoordelijkheidsgevoel, wat bij kinderen van 3 nog ontbreekt...