Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hebben kippen een nier?

ik dacht dat kippen geen nieren hadden omdat ze een snavel hebben, maar is dat ook waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
8.8K
MissBiggie
11 jaar geleden
Sinds wanneer hoort dit in de categorie vervoer thuis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hebben nieren met snavels te maken, en wat hebben kippensnavels en - nieren met reparaties te maken?
MissBiggie
11 jaar geleden
Niets, de vraag staat nu in de goede categorie ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Zelfs wel 2!

Kippen hebben net als mensen twee nieren.

Bij de kip word de ontlasting vermengd met het "urninezuur"uit de nieren. Dit is nodig omdat bij kippen alles uit 1 "gat" komt.

Toegevoegd na 48 seconden:
*gat = cloaca
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha. Ik bewonder het echt dat je zo vriendelijk blijft bij zo'n idiote vraag. Chapeau!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Eliasss, Ik had verwacht dat de vraag al lang verwijderd zou zijn eigenlijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling: de nieren van vogels (ja, ja, ze hebben inderdaad twee exemplaren) scheiden geen ureum zoals de nieren van zoogdieren, maar urinezuur. Daarom is de ontlasting van vogels zo bijtend en ruikt ook zo sterk.
Zeker! De niertjes van kippen staan in veel (buitenlandse) keukens regelmatig op de kaart. Net zoals hun levertjes en hartjes, want die hebben ze óók......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebakken kippenniertjes op geroosterd brood en zwemmend in een tafelsausje is erg hartig.
Het misverstand is waarschijnlijk ontstaan doordat vogels hun basische ureum vermengen met hun ontlasting: daardoor riekt hun mest sterk naar ammoniakgas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding