Wat is het beest op de foto?

Vanmorgen kwam ik dit tegen op straat. Wat is het?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Het is een exotische alles eter: de Amerikaanse rivierkreeft. Het rode beestje hoort hier eigenlijk niet thuis, en kan zeker voor mensen met een tuintje aan het water voor overlast zorgen.
De Amerikaanse rivierkreeft komt vooral 's ochtends tevoorschijn, als het geregend heeft. Maar ook op drogere dagen komen regiogenoten ze geregeld tegen. Een tuinder in het Bieslandse Bos bij Delft ziet er soms wel vijftien tegelijk.
Vrouwtjes gaan aan het eind van de paartijd het land op, zoeken een plekje om zich in te graven en eitjes te leggen. Ze worden vaak achtervolgd door een van de vele nog altijd hitsige mannetjes. Die rivierkreeftjes zijn nog erger dan konijnen, de vrouwtjes kunnen wel 1400 eitjes leggen. Er zijn er dus inmiddels flink wat in de nederlandse sloten.
De rivierkreeft is zo'n 30 jaar geleden door handelaren uit Amerika geïmporteerd en in de Nederlandse sloten en watergangen terecht gekomen. Hij kan tussen de 12 en 25 centimeter groot worden, maar is over het algemeen niet gevaarlijk. Wel schrikken mensen soms van de dreigende houding die het beestje kan aannemen.
Doordat het beest in Nederland weinig natuurlijke vijanden heeft verwachten ecologen dat het aantal verder zal groeien. De Amerikaanse rivierkreeft komt vooral in Zuid- en Noord-Holland voor.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kan deze zijn: Het is een kortschildkever, om precies te zijn de Stinkende kortschildkever. Dat is de grootste kortschildkever van Nederland.
fremar
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Ze hebben scharen als je goed op de foto kijkt dus het is geen kever.
Dat is de rode rivierkreeft. Het is een Amerikaanse exoot die de Europese rivierkreeft grotendeels heeft verdrongen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het goede nieuws is dat je ze kunt eten (en lekker zijn).
bamibal
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Helemaal +