Ik denk omdat je je tong en gehemelte gebruikt om het voedsel en drinken naar achteren te brengen. Als je je mond open hebt, is er dus geen samenspel meer met die twee en wordt het erg lastig.

Is maar een gokje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wanneer je je mond probeert open te houden kan het strottenklepje niet goed sluiten, waardoor je je zou verslikken.

(zeker weten doe ik dit niet, maar dit lijkt mij de meest logische beredenering)

het gedeelte tussen mond en slokdarm word afgesloten en gaat niet/nauwelijks met een open mond, anders zou het eten niet eens naar binnen gaan(in de slokdarm)

en dan heb je nog de huig die nog de neusholte moet sluiten...