Niet per definitie. Als er bacteriën in gehakt zitten, zullen het vaak vaak van dezelfde soort zijn, maar er kunnen ook best een keer andere besmettingsbronnen zijn geweest.
jc54
7 jaar geleden
Op gehakt kunnen zeer veel soorten bacteriën voorkomen, afhankelijk van de omgeving. Vlees is normaal gesproken steriel, maar zal al in het slachthuis van buiten besmet worden met bacteriën. Bij iedere stap komen er meer bacteriën bij, en met name als het aan de lucht of de omgeving blootgestelde oppervlakte toeneemt (dus bij het malen van het vlees). De bacterien komen uit de lucht, de keuken, de snijplanken, de gehaktmolens, de handen, messen en wat dan ook maar met het gehakt in aanraking komt.
Aangezien gehakt een zeer rijke voedingsbodem is, zullen vrijwel alle bacteriesoorten prima groeien. Welke daadwerkelijk zullen groeien hangt af van de temperatuur, eventuele conserveringsmiddelen, de vochtigheid en andere omgevingsfactoren.
Er is dus op soortniveau helaas niets zinnigs over te zeggen.

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-saf84.htm
erotisi
7 jaar geleden
nee het kan wel maar er zijn overal andere Bacteriën aanwezig alleen op je tong zitten al 6 miljard Bacteriën + alsde gehakt in aanraking is gekomen met de lucht zullen er nog meer aanwezig zijn