Hoeveel druk kan een bacterie verdagen?

Ik reed vandaag naar huis en die vraag schoot me ineens te binnen. De beredenering achter deze vraag is de volgende: Overal zijn bacteriën, dus ook op straat. Als ik er met mijn auto overheen rijd gaan ze niet dood. Anders zou je namelijk bacteriën kunnen doden door er overheen te rijden of lopen of gewoon in je handen te klappen.

Maar toch is mijn auto erg zwaar. Hoe kan een bacterie dat overleven? Schieten ze ineens een klein minuscuul kuiltje in? Of kunnen ze gewoon erg veel druk aan? En zo ja: hoeveel? En als ze ineens een klein kuiltje in kunnen schieten, hoe snel zijn ze dan en hebben ze zo'n snelle reactie dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Een bacterie kan natuurlijk maar heel weinig druk hebben. Maar dan moet je die druk wel precies op de goede plaats uitoefenen, en mag er ook helemaal geen enkele minimale fractie van een ruimte meer zijn tussen het oppervlak waarop je drukt en waarop de bacterie zit, en het voorwerp waarmee je drukt.

Op microscopische schaal echter zul je kunnen zien dat het met die geen enkele ruimte nog wel tegenvalt als we twee vlakken strak tegen elkaar drukken. Wat voor ons nauwelijks meer een haarscheurtje of zelfs een raakvlak is, is voor een bacterie nog een riante vierbaans-snelweg of breder. Je praat over organimsen die zo ontiegelijkklein zijn, dat je ze zelft met de punt van de scherpste naald eerder aan de kánt zal schuiven dan platdrukken.

Van de jongens op de foto passen er met gemak ettelijke honderden op het puntje van een naald, die er in dezelfde vergroting overigens ongeveer uitziet als een stompe torpedo (helaas heb ik die foto in een boek en niet hier). De kunt je voorstellen hoe riant bacteriën nog de ruimte hebben tussen je schoen en de straat (die nog minder vlak zijn, ja ja, dan het oppervlak van een dergelijke naald) .Of je autoband en de stoep. Zelfs als je twee spiegels op elkaar zou kunnen klemmen, zou er nog ruimte genoeg zijn voor een flinke kolonie bacteriën om vrolijk in rond te zwemmen. Denk maar aan het maken van een preparaat van bijvoorbeeld slootwater voor biologie ; dat objectglaasje en prepareerglaasje gaan met een druppie water strak vlak op mekaar , maar onder de microscoop lijkt het daarbinnen wel een zee.

En dat zijn vaak een- en meercellige organismen die nog beduidend groter zijn dan het gros der bacteriën. Natuurlijk zul je er regelmatig een hoop pletten zonder er iets van te merken. Maar ze zijn met zoveel, en planten zichzelf zo snel voort, dat elke avond proberen alle bacteriën die je die dag hebt opgelopen dood te drukken, een tamelijk nutteloze bezigheid geacht mag worden. Afgezien van het feit dat er meer nuttige en onschuldige dan echt schadelijke bacteriën zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die glaasjes klopt. Dat heb ik vaak gedaan onder de microscoop. Ze blijven nog lekker delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik toch weer domweg benieuwd naar de reden vandat minnetje....dit is uit de losse pols, dus er kan best een flukse fout in zitten hoor.

Andere antwoorden (3)

Een bacterie is maar één cel groot en kan helemaal niet zo veel druk hebben. De meeste bacteriën hebben maar weinig methoden om zich voor te bewegen en zullen zeker niet even snel weg schieten.

Maar een bacterie zit in de orde van grootte van een micrometer. Een virus ongeveer 100 nanometer (0,0001 mm) Dat is zo klein, dat ze met ruim gemak tussen de band én het wegdek passen.

Stel je voor dat je met je schoen over een mier heen loopt. Je zult merken dat de mier dit bijna altijd overleeft. Omdat hij zo klein is dat hij er met gemak onder past. Als een mier een milimeter hoog is, dan is een bacterie 1000 keer kleiner dan de mier. Althans, dat schat ik zo in.

Toegevoegd na 6 minuten:
(bron afbeelding, zie link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en bacterieen die op 10km diepte in zee leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er leven kennelijk ook nog andere zeedieren op grote diepte. Die moeten op de een of andere manier wel zijn aangepast aan de grote druk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even een interessant artikel opgezocht van Wiel Hoekstra. Hij geeft aan dat deze organismen extremofielen zijn, maar verklaart niet waarom zij extreme omstandigheden kunnen trotseren. http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/19922029/
Bacterien kunnen heel veel druk verdragen.
Verscheidene bacterien hebben zich aangepast aan het leven op de oceaanbodem en enkele kilometers diep in de aardkorst, wat overeenkomt met een druk van een paar honderd bar. (Ter vergelijking: De luchtdruk op zeeniveau is 1 bar)

In laboratoria kan een nog hogere druk bereikt worden, en bacterien blijken zelfs een druk van 16000 bar nog te kunnen verdragen. (zie bron, in het engels)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet je hoe klein zo`n bacterie is? de vliegen denk ik toch meer door de lucht, als dat ze op de weg liggen te wachten tot jij aan komt rijden.