Infrarood, wat zien dieren die dat kunnen zien?

Wij mensen zien dus geen infrarode straling. Maar wat zien bepaalde dieren die dat wel kunnen als we bijvoorbeeld met onze afstandsbediening de televisie op een andere zender zetten? Zien ze dan een straal van de afstandsbediening naar de televisie gaan?

Want dan zouden ze toch heel veel stralen zien om gek van te worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
17.2K
itsme
13 jaar geleden
wij worden toch ook niet gek van alle andere lichtstraling die we zien?

Het beste antwoord

Dieren die infrarood zien , zien dat niet als kleur maar als grijstinten.
Ze gebruiken geen kegeltjes voor kleur maar staafjes die bij veel dieren verder doorloopt in het IR gebied dan bij de mens.
Wij zien ongeveer tot 875nM als donkerwarme gloed als het uit een IR lamp komt.
Veel (zoog) dieren zien geen kleuren (maar wel een grote bandbreedte en slangen zien zelfs infrarood zoals warmtekijkers doen, alleen dan kunnen ze goed richten (5-16micrometer).
Wij mensen zien 900 nM meestal niet meer, sommige dieren echter wel.
Sommige mensen zien het infraroodlicht van afstandbedieningen die rond de 904nM zit.
Overigens zie je het infrarood van een afstandbediening niet als straal.
Kijkend door een infraroodkijker zie je het infrarode licht van een afstandbediening gewoon als een (zeer snel) knipperend lichtje.
Het is dus geen laser.
Bovenstaande aanpak geeft wel perfect aan dat een afstandbediening het (nog) doet.
Mijn h0nden slaan soms aan als ik de ab, bedien, ik vermoed dat ze dit licht WEL waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn niet veel dieren die dat kunnen. Muggen wel. En sommige slangen en vissen. Nee, die worden niet gek, ze zien voorwerpen met een andere helderheid dan wij gewend zijn. Ja, ze zouden een flikkerende IR-LED van een afstandsbediening wel kunnen zien.
De wereld ziet er zo ongeveer uit in infrarood:
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar das zwart wit?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een infrarood beeld kan best zo zijn opgebouwd, maar dan bekeken met onze manier van beeldopbouw. Een insect heeft ook nog eens andere ogen en een beeld is uiteindelijk ook maar een interpretatie van de werkelijkheid. Zou een slang het zo zien? Waar heb je deze afbeelding vandaan?
escape
13 jaar geleden
@Sofinummer: Het zijn voornamelijk veel grijstinten, hoe lichter de kleur, hoe warmer het voorwerp.
@Som: We weten natuurlijk helemaal niet wat een mug of slang precies ziet, daar kunnen we alleen maar naar gissen. In elk geval ziet ie waarschijnlijk niet het landschap op de manier zoals in de foto is weergegeven. Deze foto is gemaakt met een infraroodcamera.
Ik denk dat je infrarode straling eerder moet zien als een "extra kleur". De straling van een afstandsbediening zou dan een soort filter over het "echte" beeld heen leggen, alsof je even door een gekleurd snoeppapiertje kijkt.

Bedenk trouwens dat alles wat warme uitstraalt (nagenoeg alles dus) infrarood uitstraalt. Camera's die in het donker kunnen filmen werken dan ook met sensoren die infrarood kunnen ontvangen.