Waarom heeft de mens geen staart?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Amadea
12 jaar geleden
Lees eens bij http://www.goeievraag.nl/vraag/stuitbeen-mens-restant-staart.5086
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en zo kreeg een eerder antwoord en staartje? ;-)

Antwoorden (7)

Aan het eind van de ruggewervel zit je staartbeen, echter zonder staart die is , in de loop van heel veel jaren, in onze ontwikkeling niet meer meegegroeid.
Overbodig geworden toen we meer rechtop zijn gaan lopen.
12 jaar geleden
Vraag is op de site "Ik heb een vraag" best duidelijk beantwoordt:

"Het niet zo eenvoudig als je zou denken want eigenlijk hebben mensen wél een staart(je), al zie je het normaal niet.

Zoals je weet hebben de meeste gewervelde dieren een echte, functionele staart. Dat was ook zo voor onze verre voorouders, aapachtige primaten, maar een goede 20 miljoen jaar geleden was deze staart terug verdwenen bij de mensapen, die toen ontstonden (Proconsul is één van de bekendste vertegenwoordigers). Als gevolg daarvan hebben de huidig levende mensapen (gibbons, chimpanzees, bonobo's, orang-oetans, gorilla's en de mens) ook geen staart. Waarom de staart verloren is gegaan bij de mensapen weten we niet zeker, maar waarschijnlijk kon hij voor die relatief zware soorten zijn functie als stabilisator van het lichaam in de bomen niet meer vervullen.

Toch is er bij de mensapen, en dus ook bij ons, steeds een rudiment van de staart overgebleven. In het geval van de mens is dat onder de vorm van vier kleine staartwervels (bij vrouwen soms maar drie, bij mannen soms vijf). Dit "staartje" wordt ook de coccyx genoemd en als je ooit hard op je zitvlak bent gevallen weet je heel goed waar dat zit. Die coccyx is langs buiten niet te zien maar vermoedelijk heeft hij nog wel een beperkte functie. Er zitten namelijk nog enkele spieren op vast, bijvoorbeeld een stukje van de grote bilspier (degene waar je nu op zit).

Bij sommige mensen steekt de coccyx een beetje meer uit dan bij anderen en dan zie je een miniscuul "staartje". Er zijn zelfs babies die geboren worden met een echt lang staart-achtige iets, maar die heeft dan niet te maken met een echte staart. Er zit geen skelet in en ook geen spieren, en hij wordt meestal vlak na de geboorte verwijderd (maar soms ook niet)."

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/7510
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, mensen delen minnetjes uit zonder reden, top antwoord! +je van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat minnetje zal wel weer van een of andere reli-gek komen die niets van evolutie wil weten. Plus van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Vraag is op de site" moet zijn Vraag EENS op de site...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Twigg: Beter lezen.
De vraag is op de genoemde site duidelijk beantwoordt, met andere woorden, het moet zijn: Vraag is op de site x ....
En bedankt voor de min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze vraag is niet te beantwoorden, daarom zul je wel minnetjes krijgen.. er is namelijk geen bewijs... we gaan er van uit.. principe.
Dieren met staart gebruiken deze bijv. als communicatiemiddel, vliegen van zich af te slaan, balans te houden, ermee te zwemmen of voor de kangoeroes: erop te zitten.
Ze hebben hem dus nodig.
Mensen kunnen dit alles zonder staart, we hebben geen staart nodig:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spechten gebruiken hun stijve staart ook als steun,terwijl ze zich aan de boomstam vasthouden en met de kop naar boven in de stam hameren steunen ze met hun staart tegen de stam.
Ook bij de kangoeroes word de staart oa als steun gebruikt,namelijk tijdens het vechten,daar houden dan twee mannetjes zich met de voorpoten aan elkaar vast en terwijl ze zich met twee achterpoten samen, schoppen,steunen ze met hun sterke staart op de grond waardoor ze met twee achterpoten tegelijk kunnen schoppen zonder te vallen omdat ze letterlijk op hun staart staan.
Ook bij langharige wintervaste katten en ook bij eekhoorns is het zo dat de dikke staart voor méér dient dan enkel het evenwicht bewaren,zij gebruiken hun staart ook tijdens het slapen,en wel om dankzij hun staart lekker warm te blijven omdat zij hun staart als deken gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of als 3e arm of zelfs hand (zoals bij de apen) goh, best jammer eigenlijk want het lijkt me enorm handig!
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, ja dan kun je helemaal goed multitasken haha! Ik zie het al voor me haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de memo,ik wist dit wel maar ik dacht er tijdens het schrijven effe niet meer aan,anders had ik dat ook nog erbij gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw stukje vond ik interessant Jerovanja, bedankt!
Wij en alle mensapen stammen af van een grote aap die langzaam in de bomen klom. Hij sprong niet, zoals kleine aapjes met grote staarten wel doen. Voor kleine aapjes is een staart nuttig, om hun evenwicht te bewaren. M.a.w. we hebben helemaal geen staart nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zeker wel mensen met 'n staart!
En nog mooi óók...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel soms hebben mensen wel een staart hoor dus je vraag klopt niet helemaal m.i.

(zie filmpje: kwispel eens naar het baasje...!!)

(en wat dacht je van een menselijk embryo voor de 10e week?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hadden een staart,
maar die is weg geevalueerd.
Net als een blindedarm en
verstands kiezen, die hebben
wij niet meer nodig.
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Gebeurt dat door evaluatie tegenwoordig? Word er eerst vergadert en een stemming gehouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat merendeel van de mensen een blinde darm heeft, en ook wel verstandskiezen. bovendien heeft de blinde darm wel degelijk een functie, dus het is maar de vraag of het helemaal zal gaan verdwijnen. ook de verstandskies heeft een functie maar omdat het op een lastige plek zit en er niet meer zoveel ruimte voor is als voorheen (kaken zijn smaller geworden) kan het weggehaald worden of op een natuurlijke wijze verdwijnen op een gegeven moment. (wie weet waren het ooit onze scheurkiezen, en hadden we bredere kaken om het vlees van de botten te kunnen scheuren) maar om nu te zeggen dat we het niet nodig hebben gaat m.i. wat ver. ze hebben wel degelijk functies.