Wat gebeurt er precies met je spieren als je conditie verbeterd/verslecht?

Wat in je spieren bepaalt nou je conditie precies? Klopt het dat als je veel sport en je conditie traind er meer adertjes in je spieren komen waardoor ze meer zuurstof krijgen en je zo een betere conditie krijgt? Zo ja, wat gebeurt er dan met je spieren als je lang niet sport en je conditie achteruit gaat, worden die adertjes dan weer afgebroken ofso? Alle aanvullende info is welkom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (1)

Het klopt dat als je aan conditie/cardio training doet je meer rood spierweefsel aanmaakt. Rood spierweefsel bevat in tegenstelling tot wit spierweefsel veel bloed en dat is inderdaad nodig voor langdurige sporten. Een wielrenner bijvoorbeeld heeft veel meer rood spierweefsel dan een gewichtheffer. Die heeft veel meer wit spierweefsel; meer plek voor spieren en minder voor bloed. Zo kan hij meer, maar in kortere tijd omdat de spieren dan minder zuurstof krijgen. Door het bloed krijgen je spieren dus inderdaad meer zuurstof..

Op het moment dat je stopt met sporten beginnen je spieren zich af te breken tot vetcellen. Deze hebben alsnog zuurstof nodig (Zoals elke cel) maar minder omdat ze geen grote functie hebben. Op het moment dat je weer gaat sporten kan je je vet weer omzetten in spieren.

Volgens mij breekt het ene soort spierweefsel sneller af dan de ander, maar of dit het witte spierweefsel is of het rode weet ik niet zeker.