Kun je fast en slow twitch spiervezels tegelijkertijd trainen?

Fast twitch is voor kracht van korte duur. Slow twitch voor minder kracht van lange duur. De een kracht de ander conditie. Kun je die tegelijkertijd trainen of werkt dat elkaar tegen? Ik wielren/ hardloop bijv veel maar daar wordt je niet gespierd van, maar als je dan krachttraining gaat doen verdwijnt je conditie dan niet? Dus is het de één of de ander? Of kan het allebei zonder dat het ten koste gaat van de ander? Zou ik dus gespierde benen kunnen krijgen zonder dat het ten koste gaat van mijn conditie? ( ik zou ook graag willen weten hoe een spiet groeit, meer vezels of grotere vezels?) ik had ook gehoord dat als je veel duursport doet je slow twitch traind je er niet gespierd van word is dat waar? Verdere info welkom.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Krachttraining erbij is wel verstandig, want het gaat er niet alleen om dat je meekunt met het peloton en goed kunt tijdrijden. Voor het sprinten heb je wat meer power nodig dan je met fietsen kunt trainen, daarvoor lever je wel in qua duurvermogen, door het grotere gewicht dat je de berg op moet sjouwen. Daarom zijn er ook verschillende types wielrenner.
60% van je maximale kracht 12 keer per serie en vrij snel uitgevoerd is een recept voor snelkracht, dat je bij elke spiergroep kunt toepassen. Voor het sprinten heb je over je hele lichaam kracht nodig, sprinters trekken hun fiets bijna in tweeen, je kunt de beweging goed zien bij shots van boven genomen.
Tijdens fietstraining zullen je spieren niet groeien omdat de krachten op de spier niet groot genoeg zijn. Een serie van 12 keer op 60% van je maximale kracht is wel effectief voor spiergroei en explosiviteit, bodybuilders doen meestal series van 8 keer 80% van hun maximale kracht.

Toegevoegd na 13 uur:
De verhouding fast twitch/slow twitch vezels ligt min of meer vast dacht ik, door training kun je spiervezels wel wat verdikken. Voor de trainingsprincipes maakt het niet veel uit dacht ik.