Hoe kan het dat je meer speeksel produceert bij gewone kauwgom dan bij suikervrije kauwgom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Ik weet niet of het waar is wat jij beweerd, maar het zou best kunnen omdat suikers enzymen nodig hebben voor de vertering die in het speeksel aanwezig is, en daardoor meer speeksel geproduceerd wordt.
Dat de speekselproductie al of niet verhoogt blijft me een raadsel omdat de molecule van een zoetstof (geen suiker), van vorm identiek is als die van suiker en precies past in de smaakreceptoren van de tong waardoor we dat als zoet ervaren.