Is het waar dat als je op wip zit en hard naar beneden gaat, dat je dan blind kan worden?

Als de ander er afspringt op zijn / haar laagste punt?

Picture for question
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee, teminste, als je bijvoorbeeld bedoelt dat je blind kan worden als je hard op je stuitje komt, dat is een fabeltje, zie link; http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2008/06/19/fabel-als-je-op-je-stuitje-valt-kun-je-blind-worden

Het is natuurlijk wel mogelijk dat je van de wip afvalt en dan op je hoofd terrecht komt enzovoorts, maar dat kan natuurlijk ook met andere dingen gebeuren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lichamelijk geweld, ook al is dat niet direct op de ogen gericht, is zeker in staat om blindheid te veroorzaken. Ik heb in mijn carrière enkele mensen meegemaakt die op een dergelijke manier blind zijn geworden, meestal door klappen op het hoofd. O.a. omdat ik veel slachtoffers van geweld zie denk ik wel dat de kans klein is. De ogen zitten goed beschermd in de oogkassen maar het kan dus wel. Een ongelukkige val of aanrijding kan een flinke opdonder op het hoofd veroorzaken en als daarbij zenuwen onherstelbaar beschadigd raken heb je wel functieverlies. Als die 100% is betekent dat einde oefening voor het betreffende zintuig.

Als kind ben ik ooit heel hard op mijn stuitje gevallen. Het licht ging letterlijk even uit. Niet omdat ik dreigde flauw te vallen door de pijn, want die viel eigenlijk nog wel mee maar ik zag één of twee minuten totaal niets. Ik ben er gelukkig niet blind van geworden, hoewel ik een fikse oogcorrectie nodig heb om normaal te kunnen functioneren. :-)