Heeft radioactiviteit ook positieve invloed op organismen?

Voor mijn GIP presentatie in het laatste jaar op mijn school doe ik een presentatie over de gevolgen van radioactiviteit op organismen;

Ik heb al een hoop informatie gevonden over de negatieve gevolgen van radioactiviteit en ioniserende straling, maar kan amper positieve gevolgen vinden.
Heeft radioactiviteit of ioniserende straling dus ook positieve invloed op organismen? (Zoals invloed op evolutie of iets anders?)

Bedankt om mijn vraag te lezen en eventueel te antwoorden :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2K

Antwoorden (2)

Radioactiviteit kan op twee manieren een effect creëren, enerzijds door een gericht technologisch gebruik ervan anderzijds door een meer natuurlijk gebeuren.

Ik vermoed dat je vraag meer uitgaat naar het laatste, de effecten zijn daar meestal negatief van. Veel mutaties in het DNA kunnen daarbij optreden, die vaak negatief zijn.

Positieve effecten van de eerste manier zijn bijv.
-een steriliserende werking van voedsel door bestraling
-gebruikt voor bestraling van kanker etc
-gebruikt voor het maken van medische 'fotos' zoals een PETscan

Toch zijn er enkele natuurlijke voordelen van straling gevonden in onderzoek al zijn ze schaars. Zo blijkt uit onderzoek dat gammastralen op de graslandwoelmuis een positief effect heeft op zijn stress as en op de immuniteit. Zie voor een uitgebreid verslag: https://www.sciencedaily.com/releases/2005/01/050128222047.htm
erotisi
7 jaar geleden
Zoals Erotisi al opmerkt, kan radioactieve straling mutaties in DNA veroorzaken. Dit wordt vaak als negatief beoordeeld, omdat dit tot kanker of afwijkingen in de ontwikkeling van een organisme kan leiden. Vanuit het perspectief van het individu dat dit overkomt is dat negatief. Maar voor het voortbestaan en de ontwikkeling van de soort zou het een zegen kunnen zijn. Immers de sterkste (of: best aan hun omgeving aangepaste) exemplaren worden op die manier geselecteerd om voor nageslacht te zorgen. Vanuit het perspectief van de soort kunnen de mutaties dus een positieve invloed hebben.
Vanuit evolutionair standpunt kunnen mutaties zelf ook heel soms als verbeteringen worden gezien. Ook al komen dit soort mutaties heel weinig voor, uiteindelijk vormen ze wel de motor achter het ontstaan van nieuwe soorten. Ook de mens is het produkt van de evolutie en zonder straling zou de mens niet zijn ontstaan. Nou en of je het ontstaan van de mens als iets positiefs beschouwt, ja dat is natuurlijk ook weer een kwestie van perspectief.
WimNobel