Als je sterft aan leukemie, waar ga je dan precies dood aan?

Leukemie is het woekeren van een specifieke witte bloedcel. Wat is daar eigenlijk zo erg aan? Ga je dood aan een infectie omdat andere typen witte bloedellen niet meer worden gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.6K

Het beste antwoord

Witte bloedcellen zorgen ervoor dat vreemde indringers in het lichaam, zoals virussen en bacteriën, worden bestreden. De verschillende soorten witte bloedcellen zorgen ervoor dat deze aanvallers worden gedood en naar de nieren en de lever worden afgevoerd.

Bij leukemie is het systeem verstoord. Er ontstaan te veel witte bloedcellen, maar die zijn niet rijp. Door die grote hoeveelheden onrijpe witte bloedcellen komt de productie van de normale bloedcellen in het beenmerg in het gedrang. Dat heeft verschillende gevolgen.

Bij een tekort aan rode bloedcellen ontstaat bloedarmoede. Het bloed kan dan minder zuurstof en voedingsstoffen vervoeren. Een tekort aan rijpe witte bloedcellen betekent een grotere gevoeligheid voor infecties en tenslotte leidt een tekort aan bloedplaatjes tot bloedingen. Ook kan het bloed niet goed stollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als die bloedcellen afsterven of niet goed meer werken kunnen ze geen ziektenverwekkers meer doden door je lichaam zo wordt meniet goed meer beschermd door de ziekteverwekkers en ga je eraan dood