Waarom kunnen vogels andere kleuren onderscheiden dan mensen?

Ik weet dat vogels andere kleuren kunnen zien dan mensen. Maar ik vroeg mij af welke kleuren dit dan zijn, en vooral waarom het voor vogels van belang is om andere kleuren te kunnen onderscheiden dan mensen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot mensen hebben vogels ook kegeltjes die gevoelig zijn voor ultraviolet licht. Door deze eigenschap kunnen ze prooien en voer makkelijker opsporen. Muizenurine bijvoorbeeld licht op door de reflectie van UV-licht. Ook wordt UV-licht gebruikt voor navigatie.

Er zijn verschillende types ogen bij vogels. De meeste dagvogels hebben een platte oogbol met een breed netvlies, waarmee ze een groot deel van hun omgeving kunnen zien.
Dagactieve vogels hebben veel kegeltjes.
Roofvogels hebben een boller oog, waarmee ze een kleiner deel van de omgeving zien maar met veel meer detail.
Uilen hebben weer een ander type oog, dat meer aangepast is om goed in het donker te zien.
Nachtactieve vogels hebben vooral veel staafjes en compenseren het gemis aan scherpte door een heel goed gehoor.
Bijna alle siervogels zijn nachtblind, als het donker wordt zien ze helemaal niets.
Erna55
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!