Kan je alleen maar van nature slim zijn of moet je daar moeite voor doen?

Met moeite doen bedoel ik echt veel leren en in de boeken gaan en dat soort dingen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Het beste antwoord

Intelligentie is op zich voor een groot deel genetisch bepaald en aangeboren. Dat betekent echter niet dat slimme mensen altijd slimme kinderen hebben. Of dan domme mensen nooit een hoogbegaafd kind kunnen krijgen.

De vraag is vervolgens wel, komt die intelligentie er ook uit? Ik heb een IQ van 142 (officieel gemeten door een psycholoog). Daarmee heb ik een stickertje "hoogbegaafd" gekregen. Ik heb echter nooit meer gedaan dan de HAVO. Ik ben veel gepest, waardoor ik slecht in mijn vel zat en ging onderpresteren. Tegenwoordig werk ik op kantoor in de middenmoot.

Mijn zus heeft een normaal IQ, maar zij heeft een enorme zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. Daarmee heeft ze twee keer de universiteit gedaan, tot de doctors titel.

Mijn hoogbegaafdheids-stickertje kreeg ik op mijn 28e pas. Wellicht, als ik die als kind had gehad, dat men had gezien dat ik iets anders nodig had, andere lesmethoden. Dan had ik misschien wel VWO en uni gedaan.

Dus ja, intelligentie is van nature. Maar er iets mee doen, dat kost moeite.

Toegevoegd na 1 minuut:
genetisch bepaald en aangeboren, maar intelligentie wordt ook beïnvloed door factoren na de geboorte, die los staan van educatie. Kinderen die veel liefde en lichamelijk contact krijgen en kinderen die lang moedermelk krijgen, worden bijvoorbeeld ook intelligenter. Dat blijven evengoed fysieke factoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Tuurlijk kan je het leren anders zou school ook helemaal geen zin hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze op school iets uitleggen kan je dat of meteen snappen of niet snappen en als je t dan niet meteen snapt kan je dan wel nog slim worden want je snapt iets of je snapt iets niet, dat is toch wel van nature?
Je kan slim zonder kennis, maar wil je mee praten in de westerse wereld, is het wel handig dat je van alles op de hoogte bent, als je tenslotte geen kennis hebt, kan je ook nergens (slim) over meepraten. Dus helaas ook van nature slimme mensen, moeten toch studeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent van nature slim enz ,je kunt door oefening dat wel enorm verbeteren , zo iets als bij spieren . Je kennis kan wel toe enorm toe nemen ,je inzichten ,wijsheid enz .maar toch het klinkt niet leuk .blijf je toch beperkt (of gezegend )met je aangeboren mogelijkheden . En het is de kunst !om het beste uit jouw mogelijkheden te halen ! Go for it !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim zijn in de zin van snel en accuraat kunnen denken is grotendeels aangeboren, hoewel je met enige training wel iets 'slimmer' kunt worden (je kunt b.v. trainen op het verschillend benaderen van problemen).

Kennis, wat je uit boeken kunt halen, is iets heel anders, dat sla je (al dan niet) op in je geheugen om het later te gebruiken.

Daarom zit er ook vaak een zekere discrepantie tussen intelligentie en wat men 'goed kunnen leren' noemt. De term zegt het immers al, goed kunnen leren heeft meer te maken met de opslag van informatie dan met intelligentie per se.

Je kunt je intelligentie trainen door regelmatig allerlei verschillende puzzels op te lossen of door boeken te lezen die een ander manier van denken bij je losmaken. Dan wordt je slimmer, maar iemand met een normale intelligentie wordt er niet hoogbegaafd van. Maar eigenlijk train je je intelligentie met alles wat nieuw is.

Wat je vooral uitbreid door veel 'in de boeken te duiken' is de hoeveelheid parate kennis die je beschikbaar hebt. Wat ook handig is.
12 jaar geleden
een baby met een IQ van 150 is even slim als een volwassene met een IQ van 150.
maar de volwassene heeft ondertussen zijn IQ benut,
de baby niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt veel weten,maar niet wijs zijn.
Slim zijn ,of wijs zijn betekend vergaarde kennis op een juiste wijze toe te passen.

Door bepaalde krachtinspanningen kan een mens daar veel aan doen.

Nu is er nog iets.
De kunst is zich te vullen met de waardevolste kennis.
Daarvoor is 'waarnemingsvermogen en onderscheidingsvermogen 'nodig.

Je bent beslist al goed gestart!
Blijf zoeken en je zal vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha srry :p klonk erg grappig maar het is natuurlijk serieus.... Ik denk dat iedereen even slim is maar de een doet nou eenmaal meer z'n best dan de ander om alles te leren enzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je basisintelligentie is in een bepaalde bandbreedte aangeboren. Bijvoorbeeld een IQ-potentie tussen de 90 en de 110. Door je hersenen veel te stimuleren kom je dan aan je maximum (de 110). En als je ze weinig stimuleert dan kom je op je minimum (de 90).

Je stimuleert je hersenen op twee manieren: 1. als je ze ertoe aanzet om nieuwe verbindingen te maken (dat doe je door dingen te doen die je nog niet eerder deed) en 2. door dingen te herhalen die je al kunt (puzzelen en lezen in een bekende taal bijvoorbeeld). Het aanmaken van nieuwe verbindingen doe je bijvoorbeeld al als je een andere route neemt naar huis, met je andere hand je tanden poetst, naar nieuwe muziek luistert, een andere taal leert, et cetera.

Overigens is veel kennis hebben, door veel te lezen, niet hetzelfde als intelligent zijn. En daarnaast zijn er vele vormen van intelligentie. De meest bekenden zijn op het gebied van taal en rekenen. Maar je kunt ook intelligent zijn op het gebied van emoties (dat heet dan EQ), muziek (als je erg muizikaal bent), vormen, ruimtelijk inzicht, kunst, mensenkennis, et cetera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"slim zijn" en "goed kunnen leren" zijn 2 verschillende dingen:
sommige mensen zijn gewoon erg goed in dingen uit hun hoofd leren en deze dan weer letterlijk opdreunen, anderen hebben een erg goed inzicht en hebben dus snel dingen door etc.

Beide (goed kunnen leren en inzicht) kun je tot op zeker hoogte trainen, maar die moeten er toch ook wel in zitten.

Je kunt dan nog zo slim zijn, als je er niks voor doet kom je er nog niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen kan leren door emotie . Als een mens een leuke ervaring heeft met iets leren door dat de wijze levendig en ook praktisch wordt ervaren . Daarom is leren afhankelijk van de wijze hoe men leert en wie het leert. Als mensen talentvol zijn , maar de stof saai vinden , kunnen ze de motivatie verliezen . eigenlijk is de cirkel , een leuke ervaring en een goed resultaat motiveren , en de motivatie zet aan tot leren ,en leren weer tot een goed resultaat . Als mensen van kinds af aan , gestimuleerd zijn op positieve wijze , dan wil men blijven leren tot de dood. Slim is kennis omzetten in meditatie en vooruit denken . Je soms verplaatsen in situatie s , of wel zaken belichten uit een andere hoek , waardoor je kennis toe neemt en tevens daardoor je onderscheidingsvermogen . onderscheidingsvermogen wordt groter met kennis . Dus mensen die veel lezen , ruim georiënteerd interesses hebben worden ook ruim denkend in veel onderwerpen. Feitelijk ligt de basis in slim zijn in motivatie , plezier van ontdekken , en meditatie .
Van nature slim is zelden , maar je kan het zeker ontwikkelen met herhalingen en korte lessen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim zijn is een aangeboren eigenschap, maar kan wel verder ontwikkeld worden.
Slim zijn, is vooral een aangelegenheid van het geheugen. Je reageert snel op nieuwe omstandigheden en dat heeft voornamelijk te maken heeft met patroonherkenning.
Met deze kennis in gedachten, kan je je eigen vaardigheden verbeteren. Je kan leren om die dingen die je kunnen helpen om van een communicatie, een verkoopgesprek, een salarisonderhandeling, een discussie… te onthouden als groepjes gegeven. Zo heb je steeds een brok belangrijke informatie bij de hand.
Nogmaals, aanleg en veel oefenen levert slimme mensen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van naar school gaan alleen wordt je niet perse slim. Daar leer je vooral die dingen die je nodig hebt om goed in onze (economisch georienteerde) maatschappij te functioneren. Maar als je bedoelt 'intelligent', dan is aanleg onmisbaar, maar die aanleg moet wel worden ontwikkeld. Kinderen met veel aanleg (een hoog IQ) ervaren de school meestal als een belemmering.
In zeker opzicht zijn je hersenen te vergelijken met een spier: alleen door verstandig te trainen komt hij op volle sterkte.
12 jaar geleden
Je IQ ligt binnen een klein gebied vast.
Wat je er mee doet bepaalt of je je het voor je kan laten werken.

Dat houdt in dat mensen met een lager IQ door ervaring en inzicht slimmer met het leven om kunnen gaan dan mensen die een (heel) hoog IQ hebben, je kunt jezelf dan ook lelijk in de weg zitten.

Als je het vertaalt naar computers zou je kunnen zeggen dat je IQ de micropocessorsnelheid weergeeft en je instelling, kennis en ervaring (oefening) het besturingsprogramma.

Iedereen die met Windows werkt weet dat de software zeker zo belangrijk is als de processorsnelheid.

Dat houdt in dat slimheid een uiting van inzicht is en dat inzicht net iets anders is als het oplossend vermogen (IQ)

Zo zijn er professoren met een vrij laag IQ en hoog-begaafden bij de plantsoendienst.(onderschat deze gewaardeerde mensen dus nooit)

Ik heb begrepen dat maar 10% (!!!) van de hoog-begaafden een academische titel heeft.

Volgens mij houdt dat in dat slimheid NIET hetzelfde is als IQ (wat min of meer vast ligt) en je dus wel degelijk slim kunt WORDEN door veel kennis op te doen en inzicht te vergaren.
Leergierigheid leidt dus tot slimheid.
Het helpt enorm om je betrokken en met interesse op lesstof en situaties af te gaan, als je je ergens voor weet te interesseren, gaat het leren (haast) vanzelf.
Probeer maar!!