Waarom worden meisjes al vruchtbaar voordat zij een gezonde leeftijd hebben bereikt om kinderen te baren?

Meisjes worden doorgaans zo rond hun twaalfde ongesteld. Maar het lichaam van een twaalfjarig meisje is niet geschikt om een kind te baren; het is niet ongewoon dat zeer jonge moeders bij de bevalling overlijden. Hoe kan het dat meisjes dan toch al zo jong vruchtbaar worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Poet
10 jaar geleden
Kennelijk is de schadelijkheid niet zodanig dat deze eigenschap in de evolutie is uitgeselecteerd. Ik kan me voorstellen dat jonge meisjes wat wegbleven van de hitsige mannen maar ook dat mannen niet direct op die iele, nauwe meisjes afgingen. Maar misschien is er bovendien een evolutionair voordeel. Dat de hormonale / feromonale werking bijvoorbeeld wel zorgde dat de vrouwen de mannen wat in de buurt hielden zodat ze wel bevrucht konden worden als ze er wel aan toe waren.
Poet
10 jaar geleden
Hier is overigens een stuk dat stelt dat meisjes nu drie jaar eerder vruchtbaar worden dan een eeuw geleden. Dat betekent dat meisjes destijds een flink stuk steviger waren en dus vaker wél een zwangerschap aan konden.
http://www.recoost.nl/9-publicaties/48-nieuws-uit-de-wetenschap/13-algemeen/74-barbies-obs-en-bhs.html
Edraket
10 jaar geleden
Aan welke complicaties overlijden jonge meisje bij de bevalling, waar oudere meisjes/vrouwen niet aan overlijden?
Castle
10 jaar geleden
Mooi antwoord Poet. Volgens mij (zonder enige wetenschappelijke kennis ervan) kan dit wel kloppen. Je had van mij een dikke + mogen hebben.

Het beste antwoord

De meisjes zijn dan nog niet vruchtbaar, je vindt eigenlijk alleen noemenswaardige reproductie op zo een jonge leeftijd bij pygmeeën. Dat soort heel vroege voortplanting is bij mensen in Westerse culturen zo ongewoon dat het biologisch geen factor van belang is. Evolutionair gesproken is er wel sprake van een "trade off" tussen vroege reproductie en de kans op overlijden van de moeder, maar er zijn ook andere zaken die een rol spelen. In de USA is slechts 2 promille van de meisjes tussen de 12 en 14 zwanger. Dat is eigenlijk te verwaarlozen ten opzichte van zwangerschap op latere leeftijd.

Mensen leven al sinds het onstaan van onze soort en zelfs lang daarvoor al in groepen waarin de individuen elkaar goed kennen. Bij mensen is een duidelijke cultuur ontstaan die de snelle reproductie ontmoedigde. De mogelijkheid van snelle reproductie was er misschien wel, maar in de praktijk verschoof de reproductie naar de huwbare leeftijd. Het is overigens zo dat de mens enigszins evolueert, de hersenen worden kleiner en de leeftijd bij eerst reproductie wordt lager. Dit waarschijnlijk doordat er geen gebrek aan voedselbronnen is en het risico van overlijden kleiner is door de medische wetenschap.

Evolutionair gezien is de tijd van eerste reproductie een plastische eigenschap en het gemiddelde kan varieren van 16 tot 26 jaar. Bij pygmeeën (Aeta) komt dat neer op een gemiddelde van 16 jaar bij de eerste bevalling en 5 % van de vrouwen die op 12 jarige leeftijd hun eerste kind krijgen. Bij vrouwen van normale grootte en hogere levensverwachting in Gambia zie je een gemiddelde van 18/19 jaar en geen reproductie op 12 jaar.

De Aeta zijn filipijnse pygmeeën met een levensverwachting van 16.5 jaar. Als ze die leeftijd hebben bereikt is de verwachte leeftijd bij overlijden nog maar 27 jaar. Het ligt dus voor de hand dat de voortplanting dan naar voren geschoven moet worden.