Zijn er veel dieren die zonder (zon) licht kunnen leven? Zo ja, hoe dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
5K
tinus1969
7 jaar geleden
Wat bedoel je met 'zonder zonlicht'? Veel dieren, waaronder mensen, kunnen als het moet zonder zonlicht. Hoewel het niet optimaal is.

Het beste antwoord

Ja, in grotten en diep in de zee leven dieren.

Veel vissen in de diepzee geven licht. Zoals de diepzeehengelvis, die lokt zijn prooi daarmee. Zijn licht wordt gemaakt door bacteriën, zij geven licht in ruil voor eten. De diepzeebijlvis heeft lichtgevende plekken op zijn buik, van de onderkant kan je hem dus niet zien. Hij heeft ook een zwarte rug, zo kan je hem van de bovenkant ook niet zien. Diepzeepijlinktvissen gebruiken licht als beveiliging. Zij spuiten lichtgevende inkt als ze zich bedreigt voelen, zo raakt het roofdier in de war. Lichtflitsen worden door andere dieren gebruikt, ook zo kan een prooi vluchten. Sommige roofdieren hebben een soort koplampen, ze schijnen daarmee op hun prooi. Daarom hebben veel vissen een donkere huid. Als een jager een lichtgevende vis inslikt, zou hij erg opvallen. Daarom hebben veel roofvissen een zwarte maag.
Eeuwige nacht

1000 Meter diep is het helemaal donker. Het is zo’n vier graden, er is ook weinig eten. Omdat het zo donker is hebben de vissen een bruinzwarte huid. De vissen sparen energie door niet veel te bewegen. Vissen die dieper dan 1000 meter diep leven hebben een slap skelet, ook hebben ze slappe spieren. Ze wachten daarom gewoon op hun prooi, als hij dichtbij is hapt het roofdier meteen naar het prooidier. De roofdieren pakken elke vis die voorbij komt, om dat te doen hebben ze: naar binnen gebogen tanden, een enorme kaak en een rekbare maag. De dieren hebben geen ogen, omdat het te donker is. Ze hebben daarom voelsprieten of een goede neus.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Troglobiet
http://wikikids.nl/Diepzee

Toegevoegd na 1 minuut:
Troglobieten onderscheiden zich van andere dieren door karakteristieke kenmerken. Door het leven in permanente duisternis ontbreekt bij veel soorten het pigment. Een groot aantal troglobietsoorten is geheel of gedeeltelijk blind, maar deze dieren compenseren dit door een zeer ontwikkeld alternatief zintuig. Veel troglobieten hebben derhalve een zeer goed gehoor of reukzin, of hebben lange antennes of ledematen om prooidieren te kunnen detecteren. Omdat het voedsel vaak schaars is in hun leefomgeving hebben veel troglobieten een trage stofwisseling.

Troglobieten zijn zo aangepast op het leven in een grot dat ze daarbuiten niet of nauwelijks kunnen overleven. Veel soorten zijn derhalve endemisch in een enkele grot of een grottenstelsel.
Erna55
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Astyanax Mexicanus / Blinde Grottenvis zoals zijn naam doet vermoeden, zijn blind. Een speciale aanpassing aan het leven in grotten is het degenereren van de ogen en het gezichtsvermogen. De tastzin en de reuk zijn daarentegen scherper geworden.

Het dier heeft geen ogen omdat die deze niet nodig heeft, omdat deze in zeer donkere grotten leeft. Dan is zijn reuk en andere zintuigen belangrijker dan zijn zicht.