Zolang je er geen last van hebt kunnen je amandelen beter blijven zitten ze hebben namelijk wel degelijk een functie.
Ze zorgen voor afweer en zitten er ter voorkoming van keelaandoeningen en aandoeningen van de bovenste luchtwegen.

Pas als ze ernstig ontstoken zijn en dit is dmv van medicijnen niet te verhelpen worden ze verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Simpel, omdat niet iedereen er last van heeft.

Keelamandelen worden bij voorkeur alleen verwijderd als de amandelen zoveel klachten opleveren dat er geen andere oplossing lijkt dan ze te verwijderen. Terugkerende ontstekingen van de keel, gepaard gaande met andere klachten, en/of erg dikke amandelen, zijn meestal de aanleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met medicijnen kunnen de klachten verminderen. Lukt dat niet met medicijnen dan kan het verstandig zijn de amandelen te verwijderen. Dat is onder andere afhankelijk van de ernst van de klachten. Vanzelfsprekend hangt het hierbij van de klachten af, of alleen de neusamandel of zowel keel- als neusamandelen verwijderd zullen worden. De ernst van de klachten is en blijft de belangrijkste factor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat:

1: Amandelen verwijderen hebben mogelijk een negatieve invloed op het immuunsysteem.

2: Elke operatie brengt risico's met zich mee.