Waarom gaat een vlieg vaak op dezelfde plek zitten als waar hij van opvliegt?

Ik zit heel rustig op de bank, er zit en vlieg op mijn arm. Ik beweeg mijn arm met een schokkerige beweging, de vlieg vliegt op. Nog geen 10 seconden later zit de vlieg weer op mijn arm op exact dezelfde plek. Dit herhaalt zich drie keer...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk hebben vliegen net als veel anderen vliegende insecten een uitzichtpunt nodig.
Het is hun plekje, en van daaruit vliegen ze steeds weer weg en komen weer terug.
Het is hun eigen plekje om voedsel te vergaren.
Buiten zie ik de zweefvliegen , waterjuffers en liebelle precies het zelfde doen, telkens weer komen ze terug op exact de zelfde plek.
Deze plek moet ook zo zijn , dat in geval van gevaar er direct weer weggevlogen kan worden.
Dus moet er voldoende uitzicht zijn.
De plek op je arm was zo een plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

op de plek waar de vlieg gaat zitten zit er vermoedelijk iets wat het dier als een lekker maaltje ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je aantrekkingskracht is in die korte tijd niet veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn nog steeds geen duidelijke conclusies over het denk vermogen van de vlieg. Het waarom over waarom zij doen wat jij vraagt is daardoor nog steeds onduidelijk. Dit kunnen we pas weten wanneer er meer informatie is over hun denkvermogen.

De meningen zijn onderling erg verschillend. De ene helft denkt dat de vlieg geen denkvermogen heeft maar meer een soort robotje is. En de ander denkt: " ja maar ho even! En de bij dan? die communiceert toch wel degelijk met zijn soortgenoten?".

Als je er even van uit gaat dat de vlieg ( en jij hebt het hoogstwaarschijnlijk over de huisvlieg) eigenlijk een soort robotje is met een voorgeprogrammeerd gedrag dan kun je gaan redeneren dat als een vlieg daalt op een bepaald plekje en je "slaat" hem weg dat hij geprogrammeerd is op dat moment om op dat stukje te gaan zitten. En dus precies op dat plekje weer terug keert.

Totdat hij er weg gaat en ergens anders gaat zitten.
Meer kan ik er niet uit opmaken. Hier een site met meer informatie over o.a de vlieg.