Je lichaam geeft dan aan dat er vochttekort dreigt.
Alleen in de kroeg heb je ander soort dorst ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam geeft aan je hersenen een signaal af dat er ergens vocht nodig is. Jij ervaart dat als dorst. Je lichaam heeft dus ´dorst´.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hypothalamus.

De hypothalamus is een onderdeel van de hersenen. Volgens sommigen is de hypothalamus onderdeel van het limbisch systeem. Hij controleert het autonome zenuwstelsel en het endocriene systeem en speelt een cruciale rol bij de organisatie van gedragingen die zorgen voor de overleving van het individu en de soort: eten, vechten, vluchten, paren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door deshydratatie of uitdroging ontstaat het gevoel van dorst
fremar
13 jaar geleden
Je.

Het antwoord op de vraag: "Als je dorst hebt, wat heeft
er dan dorst?", is: dan heeft "Je" dorst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dorst ontstaat doordat het lichaam een tekort aan water voelt. Bij een verlies van 1 tot 2 procent van het lichaamsgewicht (700 tot 1500 ml voor iemand van 70 kg) roepen de hersenen: dorst! Water zit in vrijwel alle organen. Bovendien bestaat bloed grotendeels uit water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw lichaam dreigt dan een tekort aan vocht te krijgen en dat uit zich door een dorstgevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dorst hebben is een teken dat je lichaam aan het uitdrogen is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een concentratieverhoging van de in het lichaam opgelostge zouten zal het brein doorgeven dat er vocht bij moet komen zodat de concentratie weer op hetzelfde niveau komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dorst zelf is een aanhoudende prikkel vanuit de hypofyse, die in het bewustzijn komt. Dit vanuit het renine-angiotensine systeem, waar de nieren ook bij betrokken zijn. Dus het lichaam registreert een inbalance, dat wordt aan jou gezegd, door een 'dorst gevoel' welke je ervaart.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.oncoline.nl/uploaded/docs/Dehydratie%20en%20vochttoediening/RichtlijnDehydratie2010_0302%20(commentaarfase).doc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je lichaam te lang zonder water/ vocht is kan er een dorstgevoel ontstaan. Elk vochtverlies moet weer worden aangevuld. Gebeurt dat niet dan kunt je uitdrogen. Als er 2% vochtverlies is opgetreden, ontstaat er een dorstgevoel. Bij groter vochtverlies treden verschijnselen op als gebrek aan eetlust, lusteloosheid, snel vermoeid en hoofdpijn. Het is belangrijk om elke dag 1,5-2 liter vocht per dag te drinken. We hebben zo veel vocht nodig omdat we zelf voor het grootste gedeelte uit vocht bestaan.
Het menselijk bestaat tot 75% uit water. Het zal je dus niet verbazen dat deze vloeistof erg belangrijk voor ons is. Het helpt de voedingsstoffen en zuurstoftoevoer regelen, verwijdert afvalstoffen uit ons lichaam, beschermt de organen en weefsels en houdt ons lichaam op.
Je hersenen geven het seintje door dat je lichaam vocht nodig heeft om normaal te kunnen funcioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 ,ik verwijder mijn antwoord wel want we zaten op hetzelfde moment op dezelfde site wat een toeval