Kun je ook DNA schade oplopen door een te zure of basische lichaamscel?

Vrije radicalen kunnen bijv. DNA beschadigen. Omdat zuurstof het meest aanwezige radicaal is en vele organismen afhankelijk zijn van zuurstof voor de ademhaling, zijn zuurstofgebaseerde radicalen zoals het superoxide en hydroxylradicaal biologisch gezien het belangrijkst. Echter, deze radicalen zijn zeer reactief. Hierdoor zijn ze bij verschillende nevenreacties zoals DNA-beschadiging en celveroudering betrokken.

Maar is iets dergelijks ook mogelijk als er teveel zuren in de lichaamscellen zitten, waardoor er bijv. een H+ wordt afgegeven dat het DNA verandert of juist een H+ opneemt van het DNA?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet, omdat een cel doodgaat aan een te zeer afwijkende pH.
tinus1969
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ja als de ph te hoog of laag was zal die wel sterven. Maar een cel met teveel radicalen zal ook wel sterven?! Ik bedoel dus eigenlijk of een enkel zuur (H+) schade kan brengen al dan niet dodelijk (aanvankelijk)?
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, wat bedoel je met 'een enkel zuur (H+)' in dit verband?
erotisi
8 jaar geleden
eh, kan dat niet dan? Een heleboel H zal het toch wel zuur maken maar een enkele niet. Maar kan dat toch schade opleveren?
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi heb je enig benul van het getal van Avogadro en wat dus de impact is van 'een enkele H+'?
erotisi
8 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet goed hoe gevoelig bijv. het DNA is, maar ik kan me voorstellen dat als slechts een atoom of molecuul wordt verandert in het gen deze niet meer goed functioneert. Dat was een beetje de gedachte erachter.
DNA zit op veel plaatsen en wordt ook op veel plaatsen aangemaakt. Als we bijv. van kanker spreken, dan gaat op een bepaalde plaats de celcreatie in het honderd lopen, maar dat kan zelfs van ouderdom zijn: In de celdeling worden meerdere zaken meegegeven NAAST de identiteit van de kopie die gemaakt moet worden van de cel, namelijk ook de snelheid van groei/celdeling, de tijdsperiode en de stop. Het lijkt aannemelijk dat bij kanker, de kopie een defect heeft bij de 'stop' en de woekergroei dus gewoon doorgaat, wat zich uit in een kankergezwel dat fataal wordt uiteindelijk voor de omgeving ervan (borstkanker, verspreiding van botkanker over het hele lichaam).

Zuren en vrije radicalen worden nogal 'simplistisch' opgevat als schadelijk. Maar tegelijk is een maag die van jongsaf degelijk zuur produceert om te verteren en die periodes afwisselt met periodes van lagere zuurtegraden, blijkbaar ook gewoon om met die zuren om te gaan.

Zuren hebben ook invloed op de temperatuursverschillen die de essentie van het leven bepalen (wij bestaan bij de gratie van temperatuursverschillen, grootdeels dus de combinatie van afstand van de zon, zwaartekracht van de aarde en het draaien van de aarde zelf waardoor we de temperatuurwisselingen hebben waarbinnen alles wat leeft en dan weer doodgaat zich afspeelt) en die de verschillende temperaturen bepalen binnen in ons lichaam (en ook bij andere zoogdieren).

De DNA is dan weer bepalend en vergeet het woord DNA en RNA zelf niet dat het in essentie net in de laatste letter 'A' over acids gaat, dus over nucleo zuren die eigenlijk net het leven zelf uitmaken. Men probeert overigens de 'oersoep' al na te maken en soms veronderstelt men dat er automatisch leven uit die oersoep ontstaat, andere keren denkt men dan weer terug meer dat het toch ergens iets was die uit een meteoriet van een andere planeet op aarde het leven 'in gang' zette met het fotosynthese proces dat de zuurstof genereerde die het leven laat overleven van de storm van ultraviolet zonder de welke het leven terug 'opbrandt' (eerst net onder het oppervlak van de oceanen, en naargelang er meer zuurstof was, ook buiten de oceanen tot aan de huidige mens met een hart zodat hij geen plant meer is maar rondloopt en met voeding zijn hartslag en longen laat werken).

Binnen de graad van 'zuurwerking' zijn dus wel degelijk vrije en onvrije radicalen nodig maar buiten deze grens, is er een snelvernietiging. Na spijsvertering komt rust dus en omgekeerd. +je