Wat triggert de migratie van lymebacterieën in een vastgebeten teek?

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door infectie van een mens of dier met de Borreliabacterie. Deze bacterie wordt overgebracht via tekenbeten. De bacterie leeft in de darmen van de teek. Als de teek zich heeft vastgebeten in een mens of dier verplaatst de bacterie zich daarheen, via de speekselklieren van de teek. Maar hoe wordt dat proces in gang gezet?

Toegevoegd na 3 uur:
De vraag komt voort uit deze video over lyme. Daarin wordt aangegeven dat de bacterie na vastbijten gaat migreren (22:45). Dit ook zonder menselijke pogingen om de teek te verwijderen (en dus ook zonder druk of stress die dat op de teek kan opleveren).

7 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Inekez1
7 jaar geleden
Is de informatie in je vraag een samenvatting van de video in de link? Ik wil wel meedenken, maar ga niet een video van een uur en 11 minuten kijken.

Antwoorden (1)

Teken kunnen onder invloed van 'stress' hun darmen legen, waardoor de bacterie via speeksel in de gastheer (mens of dier) wordt overgebracht. De oorzaak voor die stress kan heel divers zijn. Platknijpen van de teek natuurlijk, bewust of onbewust door krabben, er op gaan zitten, knellende kleding etc. Dit kan ook gebeuren als je de teek probeert te verwijderen zonder goede tekentang. De meest bekende tekentangen zijn een soort pincet-dingen. Heel geschikt voor grote, volwassen, volgezogen teken. Maar ook kleine teekjes, nimfen en nog-niet-volgezogen teken moet je veilig verwijderen en dat gaat met zo'n ding nou juist weer niet goed. Die zijn zo klein dat ze juist wel tussen de pincet-puntjes platgeknepen worden.

De stress kan ook ontstaan door de teek proberen te 'verdoven' met zeep, spiritus, alcohol of wat voor middel dan ook.
7 jaar geleden
Poet
7 jaar geleden
zie mijn toevoeging