Waar blijven de moleculen/atomen van een lijk?

Als een lijk ontbindt, waar blijven dan de materialen waaruit het was opgebouwd? Hoe en hoe ver vindt verspreiding plaats van deze moleculen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (1)

Het hele lichaam wordt uiteindelijk verteerd ; dat betekent dat het lichaam min of meer wordt "opgegeten" (door bacteriën , maar ook insecten en zelfs grotere dieren, als die er bij kunnen), na vertering weer uitgescheiden en in de grond terecht komen als voedingsstoffen. Niet wezenlijk anders dan het karbonaadje dat je op de composthoop hebt gegooid. Ook dat zal uiteindelijk veranderen in "goede mest".

Voor sommige delen zoals de botten kan dat vrij lang duren, maar behoudens enkele vormen van natuurlijke en kunstmatige mummificatie , zal elk lijk uiteindelijk tot "stof" vergaan. Waarbij je "stof" kunt zien als een verzameling organische en anorganische stoffen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ze zakken in de grond, worden eventueel door regenwater verspreid, worden opgenomen door groeiende vegetatie , die weer kan worden opgegeten en uitgescheiden, of als de "eter" sterft via het zelfde proces weer verteerd en afgebroken worden etc. Het lichaam gaat dus weer volop deelnemen aan de kringloop van het leven. De zogenaamde biogeochemische kringloop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Kortom, het antwoord is dat een groot deel van de atomen van een lijk eindigen in andere levende wezens, en een ander groot deel als water en CO2 in de lucht. Een klein deel komt in de grond terecht.
Ivana
7 jaar geleden
"Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Tinus ; nee, het antwoord is eigenlijk dat het nooit eindigt ; een kringloop gaat namelijk door en door en door en door.....