Hoe worden bomen bestoven?

Alle bomen staan nu volop in de bloesem, maar de bijen zijn nu toch nog helemaal niet actief? Of wel? Ik zie ze iig nergens.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Bij een themperatuur van 10 graden of hoger vliegen de bijen. Behalve de bijen zijn er ook nog hommels, die vliegen al als het nog iets kouder is. Zo zijn er ook nog de zweefvliegen en de eerste vlinders. Ze zijn allemaal verzot op die eerste bloesem. De belangrijkste factor van bestuiving in het voorjaar is echter de wind en dan zijn er ook nog veel bomen die zelfbestuivend zijn ,immers veel bloemen hebben meeldraden en stampers in de zelfde bloem. Mogelijkheden genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik heb wel degelijk bijen in mijn tuin gezien al hoor. Maar er zijn ook nog meer soorten die bomen/planten bestuiven en sommige bomen/planten worden ook door de wind bestoven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bijen volop in m'n tuin. Niet dat bomen die nodig hebben.
De bomen in mijn straat zijn momenteel vooral druk met het bestuiven van mijn auto.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bijen zijn nu actief. Er zijn verontrustende, zelfs alarmerende berichten in de kranten verschenen dat er veel minder bijen zijn.Niemand weet waarom momenteel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
veel bomen zoals Wilg, Berk, Eik worden bestoven doordat de wind de pollen vervoert (anemogamie)