Bij kippenvel trekken spiertjes aan de donshaartjes zodat die overeind gaan staan. Hierdoor neemt de isolatiewaarde toe (althans, dat is de bedoeling). De armen en benen hebben een groot oppervlakte.

De haartjes in het gezicht zijn dikker en net als bij schaam-en okselhaar krijg je hierdoor niet het kippenvel patroon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is het krijgen van kippenvel maar een overgebleven reflex. Bij mensen heeft het verder geen echte functie/ resultaat om warm te blijven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb het nog even opgezocht en volgens Thomas M. Greiner zijn haarspiertjes niet overal aanwezig op het lichaam, maar wél in het gezicht. Deze spieren in het gezicht zijn echter veel langer en zorgen ook voor de gezichtsuitdrukking en bij veel diersoorten vooral voor hulp bij het kauwen. De spieren in ons gezicht hebben andere functies dan het oprichten van het haartje.

Toegevoegd na 13 minuten:
Er zijn mensen waarbij het kippenvel wel optreed in het gezicht, maar minder dan op de armen/benen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat daar geen haarzakjes zitten met een spiertje, die reflex die dieren hebben als het kouder wordt gebruiken. dan gaat het haar omhoog staan, waardoor er meer lucht tussen de vacht bewaard blijft. Dit spaart warmte. Onze armen en benen zijn niet meer met vacht bedekt. daarom zie je het kippenvel, van die paar overgebleven haartjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat krijgen mensen wel,je ziet t alleen minder goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kippevel zorgt ervoor dat je haartjes overeind gaan staan die zo zorgen voor meer isolatie, de weinige donzige haartjes op het gezicht doen dat lang niet zo effectief als die op de armen en benen, die veel langer zijn.
Dan kun je je afvragen: jamaar en een baard dan?! Maar baardhaar is een ander soort haar dan op de armen en benen, maar vergelijkbaar met dat op oksels en schaamstreek, en daarbij werkt dit effect niet. Waarom? tja, mischien zijn deze haren te zwaar om "overeind" te gaan staan, en als je het natuurlijk laat groeien ook te lang. Je krijgt ook geen kippevel op je handen en voeten toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je handen en voeten (palmen) hebben sowieso geen haartjes. En op de bovenkant van je handen kan je wel kippenvel krijgen, evenals in je gezicht. Alleen is het het duidelijkst op de bovenarmen.
Bij de regulering van warmte speeld het hoofd een grote rol bij het afkoelen van het lichaam. Kippenvel is een manier om het lichaam op een bepaalde temparatuur te houden door activiteit. Voor die activiteit zijn spiertjes nodig en die spiertjes zitten niet in het gelaat omdat deze een passieve afkoelingsfunctie hebben en geen active opwarmfunctie zoals ledematen dat wel hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt niet, de spiertjes zitten ook in het gelaat en zijn alleen langer. Bij mensen zijn ze verantwoordelijk voor de gezichtsuitdrukking! Of kippenvel daadwerkelijk bij de regulering van warmte betrokken is, is speculatief. Bij mensen waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het over die spiertjes die vanuit het parasymphatisch zenuwstelsel worden geactiveerd.