Door welk mechanisme verdwijnen vingerafdrukken, bij gebruik van bepaalde medicatie?

Komt dit omdat die medicijnen het DNA aantasten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Door het slikken van het middel capecitabine kunnen de vingerafdrukken tijdelijk verdwijnen. Bij een op de zeven patiënten die het middel gebruiken verdwijnt het reliëfpatroon op alle tien de vingertoppen. Hoe dat kan is nog onduidelijk. Mogelijk veroorzaakt het medicijn een verweking van de vingertoppen waardoor gemakkelijker slijtage optreedt. Zodra ze stoppen met het medicijn keert het lijnenspel ongewijzigd terug.

Bronnen:
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/kanker...

Het middel capecitabine is een chemotherapeutisch middel tegen verschillende vormen van kanker. Een van de bijwerkingen van capecitabine is dat het mond- en voetsyndroom kan veroorzaken. Hierdoor wordt de huid pijnlijk, gevoelig en week. Een gevolg hiervan is dat de vingerafdrukken kunnen verdwijnen. Het exacte mechanisme dat dit syndroom veroorzaakt is nog niet exact bekend. Capecitabine werkt door de aanmaak van DNA te verstoren. Het wordt met name gebruikt tegen borstkanker, keel-, darm- en maagkanker. Keel-, darm- en maagkanker ontstaan met name in de bovenste laag cel laag: het epitheel. Epitheel is de buitenste cel laag in heel je lichaam, dus je huid, maar ook je hele maag-darmkanaal. Mijn vermoeden is dus dat dit middel met name tegen epitheel cellen werkt. Dit zou dus een verklaring zijn voor het mond- voetsyndroom en het verlies van vingerafdrukken bij gebruik van capecitabine.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Capecitabine
https://www.kanker.nl/bibliotheek/chemothe...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100