Hoeveel hersencellen verlies je als je dronken bent?

Ik probeer altijd mijn eigen grenzen te bewaken maar ik ben deze week twee keer dronken geweest door omstandigheden. Nu klinkt het misschien een beetje dom (oh, de ironie). Maar, is mijn cognitieve functioneren aangetast door het dronken zijn? Hoe snel gaat dit proces van 'verval' in zijn werking?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
14.3K
Zappa
een jaar geleden
Mijn prof zei altijd :"wantrouw elke tekst waar staat: uit onderzoek blijkt, gestaafd door intern. onderzoek.Immers, welk onderzoek? welke test? welke meetinstrumenten? welke criteria? wie opdrachtgever ? enzovoort. 30 jaar geleden zei prof neurologie al :"Alcohol, in welke hoeveelheid dan ook vernietigd hersencellen definitief en daarom is de impact van een drinkende moeder tijdens de zwangerschap meetbaar en funest..zie hersenfoto-'s baby. Waarvan akte.
LeonardN
een jaar geleden
"30 jaar geleden zei prof neurologie al :"Alcohol, in welke hoeveelheid dan ook"
Kan je aangeven uit welk onderzoek dat gebleken is?
Hoe die test gedaan is?
Welke meetinstrumenten gebruikt zijn?
Welke criteria zich men daarbij hield?
en
Wie de opdrachtgever was? Of moeten we jouw tekst vertrouwen omdat er bij staat dat het van jouw professor afkomstig is.

Antwoorden (2)

Geen.

https://www.studenten.net/artikel/alcohol-kost-je-geen-hersencellen

Hoewel alcohol wel slechte effecten kan hebben op je hersenen (net zoals positieve effecten), sterven je hersencellen niet echt af na een drankje. De hoeveelheid alcohol die je kunt drinken zonder dat je eraan sterft, zorgt voor te weinig alcohol in je bloed om je hersencellen te vernietigen. Wel veroorzaakt overmatig alcoholgebruik slechte communicatie tussen hersencellen onderling.
Dat blijkt uit recent onderzoek, dat ondersteund wordt door andere onderzoeken in het verleden. Zelfs alcoholisten die steeds maar weer grote hoeveelheden drank naar binnen gieten, behouden hun hersencellen. Hoewel de communicatie tussen hersencellen wel wordt aangetast door alcohol, is in de meeste gevallen gewoon stoppen voldoende om de schade te herstellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Plus. 't Is een mythe dat alcohol hersencellen afbreekt.
http://man-man.nl/10-alcohol-mythes-ontkracht/
kierkegaard47
7 jaar geleden
Interessant! Wel vraag ik me af wat dan wél Korsakoff of 'alcoholdementie' veroorzaakt. Vitamine B-tekort ?
Alcohol is een verdovend middel en werkt dus ook verdovend op alle hersencellen, waardoor de communicatie tussen de neuronen vertraagt. De hersencellen gaan anders functioneren. Op termijn zullen er ook hersencellen verloren gaan. Het verlies aan hersenweefsel wordt zeer duidelijk vanaf het dagelijks drinken van 6 glazen. Dit verlies heeft o.a. te maken met het feit dat alcohol giftig is voor de hersencellen en met tekorten aan vitamine B1, als gevolg van alcoholgebruik. Jarenlang overmatig drinken zorgt voor het krimpen van de hersenen. Bij zeer zware drinkers kan het volume met 10 tot 15% afnemen, na 10 tot 15 jaar.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat valt onder zware drinkers? 3 flesjes bier per dag?
Edraket
7 jaar geleden
Hoe meet men ze deze afname van het volume? Hersencellen tellen lijkt me moeilijk.
Of wordt het volume van de hersenen van zware drinkers gemeten om het nulpunt te bepalen, en worden de hersenen dan teruggeplaatst?
Zodat bij overlijden de volumeafname kan worden bepaald? Als "alcoholhulp" dit soort beweringen doet dan lijkt dat op een WC-eend uitspraak.