Fladdert een trekvlinder?

Er zijn vlinders die honderden tot duizenden kilometer trekken.

Bij de vlinders in mijn tuin zie ik dat ze fladderen: ze vliegen nooit in een rechte lijn maar veranderen continu van richting.

Hoe vliegt een trekvlinder? Fladdert die op dezelfde manier, of vliegt hij dan wel in een rechte lijn (zoals een trekvogel) omdat dat efficiënter is?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Trekvlinders trekken meestal in grote groepen van soms wel honderden vlinders. Er zijn ook vlinders die helemaal alleen een trek maken. Deze vlinders zijn moeilijk te onderscheiden van een vlinder die gewoon rondvliegt. Toch is de manier van vliegen anders. Een trekvlinder vliegt doelgericht, met een snelle vlucht. Ze vliegen laag boven de grond en over obstakels heen in plaats van er om heen. Landschapselementen zijn belangrijk voor de oriëntatie. Vlinders vliegen vaak langs bosranden, heggen en dijken om de weg te herkennen. Ook biedt dit bescherming tegen wind of felle zon. Er zijn trekvlinders waargenomen die op een hoogte van 2 kilometer vlogen. Enkele trekvlinders vliegen ook 's nachts. Veel vlinders kunnen een snelheid van 50 kilometer per uur bereiken. Trekvlinders zijn doorzetters, zelfs met tegenwind blijven ze vliegen. Vaak worden ze enkele keren door de wind teruggeblazen voordat ze vooruitkomen. Daarom maken ze graag gebruik van meewinden.
fremar