Ooievaars eten voornamelijk regenwormen. Dit vormt het stapelvoedsel. Daarnaast zullen ooievaars allerlei ander dierlijke prooien pakken die niet te moeilijk te bemachtigen zijn. Een ooievaar foerageert traag. Hij stapt door het weiland en raapt als het ware de prooien op. Die prooien moeten ook traag zijn. Denk daarbij aan slakken, allerlei larven, meikevers en andere trage insecten. Ook worden kleine zoogdieren zoals muizen en mollen gepakt.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vooral kikkers en grote insecten, maar ze lusten ook jonge vogeltjes, hagedissen en knaagdieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Het vangen van kikkers is minder makkelijk dan het lijkt. Een kikker springt tijdig de sloot in en een ooievaar gaat er vervolgens niet achter aan. Daar is hij te 'lui' voor en bovendien vangt een ooievaar zijn prooien liever op het droge. Een kikker midden in een weiland moet wel een beetje oppassen. Ooievaars eten dus helemaal niet zoveel kikkers. Ooievaars eten vrijwel geen weidevogels. De jonge weidevogels zijn de ooievaar te vlug af, ze zullen tijdig vluchten en zich verborgen houden. De 'luie' ooievaar gaat er niet achteraan. Natuurlijk zal een ooievaar een jonge weidevogel die bijvoorbeeld in een maaimachine geblesseerd is geraakt, wel nuttigen. Het probleem voor de weidevogel is dan niet de ooievaar, maar de maaimachine.
http://www.ooievaars.eu/faq/faqvoedsel.htm#waar
Ooievaars eten zowat alles, dat kan je ondervinden als je visser bent en er een ooievaar in de buurt zit. Voor je het weet is heel uwe lunch box op gegeten. Je hoort ze niet afkomen en als je ze hoort is het al te laat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ooievaar braakt ook een braakbal uit met restanten van zijn prooidieren. Als je zo'n bal uitpluist kun je zien wat hij onder andere gegeten heeft.
Het dieet van de ooivaar is redelijk gevarieerd en kan bestaan uit grote insekten, slakken, muizen, mollen, wormen en ook wel vis als hij die te pakken krijgt.