Bij een hersenbloeding, Intracerebrale bloeding, treed verlies op van weefsel. Is er ook kenmerkend gedrag wanneer dit links of rechts is geweest?

Linker en rechterhersenhelft hebben specifieke kenmerken die elkaar aanvullen. Een walvis is in staat tot uni hemisferische activiteit en kan een hersenhelft uitschakelen. Na een hersenbloeding kunnen vitale taken overgenomen worden door langdurige oefening. Maar zijn er ook specifieke blijvende veranderingen waarneembaar in gedrag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat er niet. Het was een aanvulling om aan te geven dat er dieren zijn, bijvoorbeeld de walvis, die 1 helft kan uitschakelen om te slapen. Deze zoogdieren zouden anders verdrinken. Bij een mens kan een taak van een beschadigd deel in het beste geval na jaren oefening weer deels overgenomen worden door een ander deel van de hersenen. Helaas is dit maar al te vaak niet het geval.

Het beste antwoord

Een heel belangrijk kenmerk is het praten. Je spraak vermogen bevindt zich in de linker hersenhelft. vrijwel altijd zie je dat mensen die dus links een bloeding hebben gehad, niet meer kunnen spreken. Opvallend daarbij is dat vloeken en zingen meestal nog prima lukt.

Uit ervaring heb ik wel gemerkt dat denk patronen en emoties veranderen. Zo wilde mijn moeder bv voor haar hersenbloeding absoluut niet gecremeerd worden en na haar hersenbloeding was het precies andersom. Ze was ook veel assertiever maar ook haar karakter was is veel opzichten blijvend veranderd. ALs het ware was het grotendeels een anders mens in de zelfde verpakking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien snap ik je vraag niet goed, maar je kunt toch zo op google of wikepedia kijken naar de hersenstructuur en gebieden?
Daar waar de bloeding heeft plaats gevonden, die gebieden kunnen schade hebben opgelopen. Bloeding in linkerhelft zorgt voor uitval rechts, bloeding links voor uitval rechts wb lichaam. En dan nog de specifieke gebieden zoals spraak, taal, begrip. Dat kun je googles en dan weet je waar t risico zit. Overigens krijgen mensen die cva hebben gehad vaak ook een persoonlijlheids/karakter verandering. Zo kunnen ze bv opeens heel boos worden om nix, en dan buiten proportie reageren.
Klote ongeval, mn pa kreeg er 1 in 2007. :-(