Waarom ligt volgens de EHBO het hoofd als iemand bewusteloos is altijd kenmerkend opzij?

Ik hoorde dat wanneer iemand zijn hoofd recht heeft liggen op een vlak oppervlak, diegen niet bewusteloos kan zijn; omdat het hoofd blijkbaar altijd opzijvalt. Waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal leert men in een EHBO-cursus ook aan hoe men het verschil moet constateren tussen iemand die slaapt en iemand die bewusteloos is. Dus als het zo gemakkelijk zou zijn???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand die slaapt kun je wakker maken toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, je leert tijdens een EHBO cursus hoe je iemand kan proberen wakker maken. Als je al aan de stand van het hoofd zou kunnen zien dat iemand slaapt zou men je dat aanleren tijdens zo'n cursus en niet hoe je iemand moet proberen wakker maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk namelijk zelf dat het niet waar is. Niet alle hoofden zijn even ovaal/rond. De mijne heeft achterop een nogal vlak stuk, dan zou het gewoon moeten blijven liggen als het goed is.

Het beste antwoord

Dat komt omdat het hoofd ovaal-vormig is. Door de zwaartekracht valt het dan opzij doordat de spieren verslappen. Deze verslapping van de spieren is kenmerkend voor iemand die bewusteloos is. Pak maar een arm op en laat (voorzichtig) vallen, je kan dan zien dat er totaal geen spierspanning is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahaha als iemand bewusteloos is ben je als het goed is niet bezig om armen op te tillen en te laten vallen toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt het woord "voorzichtig" over het hoofd gezien denk ik.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk omdat bij bewusteloosheid de spieren verslappen, en op een vlakke ondergrond kan het hoofd dan "vanzelf" opzij rollen. Bij een zachte ondergrond ligt het hoofd in een soort kuiltje (kijk maar eens naar je hoofdkussen als je daar op ligt, en kan het hoofd dus niet opzij draaien
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op een zachte ondergrond zal het hoofd naar mijn weten ook (bijna) altijd opzij rollen. Een ovale bal (zoals een rugbybal) zal ook zo goed als altijd "plat" gaan liggen, dus op zn zij. Wetten van de natuur...