Hebben insecten en planten net zoals mensen wel eens het gevoel van discomfort?

Als mensen kennen wij het gevoel van discomfort. Misschien gebruik ik het verkeerde woord maar ik heb het over dingen die niet zeer doen maar fysiek niet fijn zijn: dorst tot uitdrogen, honger, niet lekker liggen, of nog erger als iemand bijv. verdrinkt. Voelen insecten maar vooral planten dat ook of geeft hun instinct aan of ze moeten eten/drinken/anders liggen/vluchten? Een beetje een rare vraag maar ik hoop dat het begrepen word.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
WimNobel
7 jaar geleden
Onbehagen. Dat lijkt me het juiste Nederlandse woord. Een gevoel van onbehagen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@wimnobel Oké, bedankt.

Antwoorden (2)

Insecten zijn dieren en dieren hebben allemaal die vorm van discomfort zoals jij die omschrijft.

Een plant / struik / boom niet, deze kunnen toch niet anders dan op die plek staan en leven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou je dan ook kunnen zeggen dat een plant geen discomfortabel gevoel heeft bij het plukken van vruchten of kappen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet ik niet, weet alleen dat de voedselstroom in een klap verstoord wordt en wat voor gevoelens de wortelstok er bij heeft weet ik niet daar is naar mijn mening nog nooit onderzoek naar gedaan.
Planten zijn net als andere organismen in staat te reageren op veranderingen in hun omgeving op verscheidene manieren.

Planten kunnen reageren door diverse groei-bewegingen op onvoorspelbare, meestal kortdurende schommelingen in hun omgeving, zoals plotselinge veranderingen in neerslag, temperatuur of licht. Zo zijn er planten waarvan de bloemen sluiten bij een regenbui.
De vorm van planten reageert op hun omgeving. Licht is een van de belangrijkste omgevingsfactoren voor de ontwikkeling van planten. Dit verschijnsel heet fotomorfogenese en een klassiek voorbeeld is etiolering: bij lichtgebrek groeien planten dun en lang uit en blijven gelig groen.

Verdediging
Zowel de fysische omgeving en het biotische milieu bedreigen het welzijn van de planten waartegen planten zich moeten verdedigen. Tot de fysische gevaren behoren wind, water (overstroming), droogte en koude (winter). Hiertegen beschermen planten zich door kiemrust, veroudering en zelfs de dood op de meer voorspelbare gevaren. De groenblijvende en bladverliezende levenswijze zijn voor een deel een reactie op ongunstige omstandigheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plantenfysiologie#Prikkelbaarheid

Ook insecten kunnen zich bij discomfort aanpassen zo zullen insecten niet snel verdrinken, want wanneer insecten onderwater komen sluiten de stigmata-kleppen zich zodat het water niet de tracheeën binnen kan komen.
erotisi