Waaraan kan ik zien of een ronddrijvende wortelstok een waterlelie is of een gele plomp?

Bij ons komen regelmatig wortelstokken aandrijven. Daar heb ik er wel eens van afgezonken, maar het is altijd een verassing wat eruit groeit. Waterlelie of gele plomp.
Plomp heb ik nu wel genoeg. Hoe kan ik aan een wortelstok (zwanenbrood) zien of het een waterlelie is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Antwoorden (1)

De Gele plomp is altijd te vinden op dezelfde plek waar de Witte waterlelie groeit. Gele plomp is de grote concurrent in de natuur, en is helaas iets sterker dan de waterlelie. Wanneer er geen stroming is kan de waterlelie zich handhaven, maar bij stroming zal de gele plomp snel gaan overheersen. In een vijver met een pomp of fontein zal een waterlelie langzaam verdwijnen.

De drijvende bladeren van de Gele plomp lijken op die van de Witte waterlelie. Beide soorten zijn nauw verwant: ze behoren tot de waterleliefamilie Nymphaeaceae en zijn de enige Nederlandse soorten uit de familie.

De wortelstok van de Gele plomp is heel dik, vaak wijdvertakt, en bevat opvallende littekens van blad- en bloemstelen die er eerdere jaren aan vast hebben gezeten.

De wortelstok van de Witte waterlelie is ook dik, verder horizontaal en iets vertakt. Van boven is de wortelstok voorzien van littekens van blad- en bloemstelen en van onderen van wortelvezels.

Het verschil tussen de twee soorten Nymphaeaceae is (behalve uiteraard de kleur van de bloemen) vooral te zien aan de vorm van de drijfbladeren: die van de gele plomp zijn wat langwerpiger dan die van de waterlelie. En in tegenstelling tot de waterlelie heeft de gele plomp ook ‘onderwaterbladeren’, die een goede zuurstofleverancier zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aan de vorm van bladeren en ook de kleur (waterlelie iets rode gloed) kun je ze goed herkennen, helaas zitten er zelden nog bladeren aan. Maar hier kan ik wel wat mee: "Van boven is de wortelstok voorzien van littekens van blad- en bloemstelen en van onderen van wortelvezels." (+) De stukken die aan waren komen drijven hebben rondom driehoekige littekens. Plomp dus. Jammer. Maar er drijft hier regelmatig wat aan, dus ik houd ze in de gaten. Hartelijk dank.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben er ondertussen achter dat de wortelstok van beide heel goed te onderscheiden is aan de kleur:
Plomp wortelstok is overwegend geel (http://www.plantenenbeesten.info/wortels-waterlelie/)
Waterlelie wortelstok is bruin
(http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d139_waterlelies-onderhoud.html)