Hoe gaat de ontwikkeling van de Geelgerande Watertor in zijn werk?

De Geelgerande Watertor ontwikkelt zich van een klein larfje tot een enorme Tor, hoe doet hij dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

De eieren, een tweehonderdtal, worden onder het wateroppervlak afgezet in zachte, levende plantenstengels. Uit deze eieren komen tot in de voorzomer de larven. De larven zijn langgerekt, naar beide einden versmald. Ze hebben lange poten met elk vijf leden. De larven hebben opvallend gevormde monddelen. De bovenkaken zijn uitgegroeid tot gebogen, holle dolken. Langs de binnenzijde van deze dolken loopt een volledig afgesloten groef, waardoor een zuigkanaal ontstaan is dat in de kop rechtstreeks in verbinding staat met de slokdarm. De overige monddelen echter zijn volledig gedegenereerd. Door de te nauwe mondspleet kan wellicht geen voedsel meer worden opgenomen. De larven zijn erg vraatzuchtig en doorboren hun prooi met hun scherpe bovenkaaktangen. Via de holle mandibels vloeit er een geelbruine vloeistof uit de middendarm naar het slachtoffer. De erin aanwezige fermenten (enzymen) verlammen en doden de prooi en lossen de inwendige organen op tot een vloeibare brei. De torrenlarve verteert haar voedsel dus eigenlijk buiten haar eigen lichaam en hoeft dit alleen nog maar via de kanalen van de bovenkaken op te zuigen. Het vel van de prooi blijft achter als herinnering. De larven zijn onverzadigbaar. Met slangachtige bewegingen kruipen ze voort, op zoek naar een volgend slachtoffer.

De volgroeide larven kruipen in de vroege herfst op de oever, waar zij een holletje graven in de grond en er zich verpoppen. Na 8 tot 14 dagen kruipt de volgroeide kever uit de pop. Eerst is hij nog zacht en helgeel van kleur. Vlug begeeft hij zich naar het water.

Toegevoegd na 2 minuten:
Men kan de voortplanting van najaar tot de lente gadeslaan. Mannetjes en wijfjes paren bij herhaling met verschillende partners. De voorvoeten van het mannetjes zijn omgebouwd tot zuignappen. Hiermee klampt hij zich aan het vrouwtje vast De gemeenschap kan uren, zelfs dagen duren. Het mannetje gaat ondertussen lucht halen terwijl het vrouwtje daar nauwelijks gelegenheid toe krijgt. Na de paring is het vrouwtje zo verzwakt dat het om lucht te gaan halen ondersteund wordt door het behulpzame mannetje. Wanneer men het mannetje op dat ogenblik verwijdert kan het vrouwtje stikken omdat ze niet voldoende kracht meer heeft om op eigen kracht tot het wateroppervlak te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fascinerend beestje, die GGWT!

Andere antwoorden (1)

Als het ei na enkele weken uitkomt komt de larve tevoorschijn. De larve is een slechte zwemmer die snel met zijn poten slaat maar slechts moeizaam vooruit komt, alleen bij gevaar kan de larve plots vooruit schieten door kronkelende bewegingen te maken. De larve moet net als de volwassen kever regelmatig ademhalen, als de larve zich met lucht heeft volgezogen is het lichaam lichter dan water en stijgt op zodra het substraat wordt losgelaten. De larve moet zich ergens aan vasthaken om niet voortdurend te hoeven blijven zwemmen. [20]
Oudere larven, langer dan vier centimeter, zijn zo zwaar dat ze zich moeten ophouden in ondiepe wateren omdat ze niet meer kunnen zwemmen. De larve vervelt verschillende malen waarbij de lichaamsvorm ongeveer gelijk blijft maar de lengte steeds toeneemt. Uiteindelijk is de larve ongeveer zeven centimeter lang voordat de metamorfose plaatsvindt. De metamorfose vindt plaats op het land, de larve verlaat het water en graaft en een holletje in de oever. In een kleine kamer verpopt de larve, waarbij het lichaam verandert in een bleekgele chrysalis.
Na enige tijd komt de pop uit en verschijnt de volwassen kever of imago. De ontwikkeling van pop tot imago kan in de zomer, als de temperaturen hoog zijn, binnen enkele weken worden voltooid. Bij lagere temperaturen duurt dit langer en als de larve vlak voor de winter verpopt, blijft de kever na uit de pop te zijn gekropen maandenlang ondergronds in zijn popkamer om pas in het voorjaar tevoorschijn te komen.