Hoeveel hondenrassen zijn er?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.6K
Ivana
11 jaar geleden
Hier een lijst van door de F.C.I. erkende hondenrassen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_FCI-nummers Rashonden zijn onderverdeeld in groepen. Te weten:
Schapenhoeders en veedrijvers
Pinscher-, Schnauzer-, Mollosser Dogtype en Zwitserse Sennenhonden
Terriërs
Dashonden
Keeshonden en Keesachtigen van het oerhondtype
Drijvende honden
Staande honden
Apporterende honden
Gezelschaps- en dwerghonden
Windhonden Bij de shows worden ze in 7 groepen verdeeld.

Antwoorden (2)

Zo'n soort vraag is gesteld in de bron. Dit was het antwoord:

Hiervoor ben ik te rade gegaan bij de Fédération Cynologique Internationale, zeg maar de internationale vereniging van hondenkenners (wat neerkomt op rasclubs en fokkersverenigingen). Op hun website staat een lijst van alle door hen erkende hondensoorten. Het zijn er op dit moment 339, met nog een aantal rassen die nog niet officieel erkend zijn. Deze lijst verandert af en toe, omdat er al eens een nieuw ras "gemaakt" wordt door honden van verschillende rassen met elkaar te kruisen. Af en toe sterft er ook eens een ras uit. Soms slaagt men er wel in een ras dat reeds verdwenen was opnieuw te creëren.

Ik zei net al dat het bovenstaande aantal slaat op die rassen die officieel erkend zijn: dit wil zeggen, dat ze door een bepaalde fokkersvereniging als een apart ras moeten worden beschouwd. Dat is niet voor alle rassen zo. Er zijn bepaalde verenigingen die verschillende rassen als één ras beschouwen, en omgekeerd. Het "juiste" aantal verschillende hondenrassen is eigenlijk dus onzeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
" Er zijn bepaalde verenigingen die verschillende rassen als één ras beschouwen."
Bedoel je misschien, dat er verenigingen zijn die meerdere rassen vertegenwoordigen? Rasverenigingen kunnen namelijk geen nieuw criterium aanleggen en verschillende rassen tot één ras omsmelten.
Er zijn 356 door de F.C.I. erkende hondenrassen. De nummering vind je in bijbehorende lijst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_FCI-nummers

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij reacties vind je bovendien een onderverdeling in rassoorten.
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
De lijst bevat niet 356, maar slechts 342 rassen. De nummering is niet aansluitend: 14 nummers worden overgeslagen.
Nu nog maar een verschil van 3 met het antwoord van Pelle…