Waarom gaat er zoveel water van een plant naar de vrucht?

Ik at vandaag zeer sappige nectarines en vroeg mij af waarom er eigenlijk zoveel water in een vrucht zit. Mijn idee is dat de vrucht als een eerste bewatering- en meststof-systeem dient voor de pit, die zo meer kans heeft om te groeien, maar klopt dit. En bestaan er ook zeer droge vruchten met een levensvatbare pit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Hoewel zaadjes wel water nodig hebben om te groeien, bestaan er vermoedelijk juist sappige vruchten doordat de dieren ze op aten en elders via de ontlasting uitwerpten zodat het aantal bomen van dezelfde soort niet te dicht op elkaar zouden komen.

Dus door de symbiose tussen dieren en planten waren sappige vruchten die meestal heel zoet zijn erg aantrekkelijk voor dieren die daar de nodige energie (fructose ed) uit konden halen, en de boom kon groeien vanuit de ontlasting op een andere plaats.

Als je bijv. een appelboom wil planten hoef je bijv. niet heel de appel onder de grond te stoppen maar de pitjes, al zal wat water toevoegen ook wel helpen en daar zal de vrucht zelf ook wel toe bijdragen als dat in de natuur zo gebeurt. Dus om deze twee redenen zal er water in de vrucht zitten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vruchtvlees
http://nl.wikihow.com/Zo-kweek-je-een-appelboom-uit-een-zaadje
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden, de vraag was vooral gericht op een kringloop waaraan geen mens aan te pas kwam om zaden te planten.
De redenering met de ontlasting van dieren klinkt als zijnde zeer goed mogelijk en interessant.
Reddie
7 jaar geleden
Overal worden zaden gemaakt die zonder troedoen van mensen ontkiemen. Of denk je dat al die paardebloemen, madeliefjes, grassen, etc. etc, door mensen geplant en onderhouden worden? Dat kunnen ze heel goed zelf.
Dubbelzijdige reden, de eerste is hierboven netjes omschreven.

De tweede reden is dat de pitjes op dat moment al direct meststoffen bij zich hebben, door het rotten van de vrucht komt er zowel warmte als voeding voor de zaadkiem vrij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat was in een zekere zin ook wat ik dacht. Denk je dat het water dan enig effect zal hebben op dat zaadje in het kiemproces of dat het allang in de aardbodem zou verdwenen zijn vooraleer het er iets mee te maken kon hebben?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het vocht heeft een groot effect op het rottingsproces, door de grote hoeveelheid vocht rot de vrucht vele malen sneller dan een droge vrucht. Hierdoor krijgt de pit een snellere worteling waardoor die zich sneller hecht aan de grond, deze kiemen hoeven niet in de grond te zitten voor te ontkiemen.