Waarom zie ik witte spikkeltjes als het donker is?

In t donker en als ik mijn ogen sluit, zie ik witte spikkeltjes.. Ligt dit aan de manier hoe het menselijk oog werkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Hoop dat je een beetje Engels kan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Closed-eye_hallucination
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant! Ik heb dit al zolang ik weet (als kind dacht ik dat ik moleculen kon zien), maar iedereen met wie t ter sprake kwam, snapte niet waar ik het over had..
Cryofiel
13 jaar geleden
+1, meteen al het Beste Antwoord! En annna, ik heb dezelfde ervaring - ik dacht dat ik elementaire deeltjes kon zien, maar twijfelde toch, wist nooit wat het nu écht was wat ik zag. Tot ik er, vele jaren later, achter kwam dat ik het Blue Field Entoptic Phenomenon zag. Daar wordt overigens ook naar verwezen op de website die manzonderschaduw noemt. Niemand begreep wat ik bedoelde, ze dachten dat ik een zonderling was, ze dachten dat ik hallucineerde. Zelfs de opticien had geen benul wat ik bedoelde, en adviseerde een medisch onderzoek. Nu weet ik dat ik gewoon goed oplet op wat ik wérkelijk zie - net als jij dus. In mijn gevallen zijn dat mijn eigen witte bloedcellen, in jouw geval staat op de webpagina wat je ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha hier het zelfde verhaal.
Denk dat de meeste mensen zo denken.
Dit soort dingen leer je niet en dan ga je zelf dingen bedenken hoe het zou kunnen komen.
Ik dacht ook altijd dat ik dingen kon zien die je normaal alleen onder een microscoop kan zien.
Omdat het zo dicht op je oog zit en door de bolling van je oog een microscoop effect krijgt en dat soort dingen.
Ik dacht ook altijd dat ik de enige was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel en manzonderschaduw.. het is fijn te merken dat er mensen zijn die dit herkennen! Ik kan er soms niet van slapen, dan zie ik lichtflitsen die op me af komen..
Ook zie ik er gezichten in.. maar dat zal wel mijn fantasie zijn..
In ieder geval vind ik mezelf nu niet meer raar.. wij zijn bijzonder! :-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat je er gezichten in ziet, is een combinatie met een ander verschijnsel: Pareidolie. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Pareidolia - weer de Engelstalige versie, want die is veel uitgebreider dan de Nederlandstalige versie.