Mensen met Thylakoiden?(zie uitleg)

Iedereen weet dat de fotosynthese plaatsvind in de thylakoiden van de chloroplasten.

Planten kunnen hierdoor leven zonder enig voedsel binnen te krijgen, want deze reactie levert hun voedsel op.

nu is mijn theorie: als we mensen nou genetisch manipuleren en kunstmatig chloroplasten toevoegen in de huid van zo'n mens, geen voedsel geven en hem laten leven van de zon/licht.

dit zal ervoor zorgen dat zijn/haar primaire organen secundair worden en dat zijn/haar lichaam zich aanpast aan deze omstandigheden.(evolutietheorie)

Nu is de mens afhankelijk van licht en warmte en koolstofdioxide, de meest algemene stoffen op onze aarde.

het enige nadeel zou zijn dat we niet genoeg''voeding'' krijgen in de herfst en winter, maar we zouden ons daar voor aan kunnen passen door te verhuizen naar de andere kant van de evenaar om meer warmte te ontvangen.

Zou dit mogelijk zijn?

PS.
dit is natuurlijk onderzoek in een notendop, werkelijk zou dit waarschijnlijk jaren duren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Ik snap je vraag meteen. Sorry dat ik het zo bot ga zeggen. Maar natuurlijk kan dat niet. Een plant beweegt niet, en dat is niet voor niets. Hij heeft daar A; geen voetjes voor, maar de hoofdreden is, B; Geen energie genoeg voor. Zonlicht is net genoeg om water te splitsen, en electronen te exciteren. Dus biochemische processen uit te voeren. wil je als mens van zonlicht kunnen leven, dan heb je een oppervlakte van een paar voetbalvelden nodig met thylacoiden. Dan kun je misschien net even een rustig fitnessen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

interessante these, maar ik denk met de huidige stand van de techniek volkomen onuitvoerbaar.
je vraag trouwens nogal wat. de mens zodanig veranderen, dat hij als een plant voedsel kan opnemen. is het dan nog wel een mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een thylakoïde is een aan het fosfolipidedimembraan gebonden compartiment in de chloroplasten en cyanobacteriën.Ze bestaan uit een thylacoïd membraan rond een thylacoïd lumen .Thylakoïden bevatten veel integrale membraaneiwitten, die belangrijk zijn voor de fotosynthese. De membranen van de thylakoïden bevatten chlorofyl en enzymen die nodig zijn voor de lichtreacties van de fotosynthese. Thylakoïden in chloroplasten vormen stapels, die grana worden genoemd. (Effe voor die enkeling die het wellicht niet uit zijn hoofd weet- want dat weet dus niet iedereen. Sterker nog , ik moest het ook opzoeken, met dank aan Wiki) ;-)

Om bladgroen aan mensen toe te voegen moet je nog wel wat meer in de primaire structuur van het organisme veranderen, wil het er levensvatbaar vanaf komen. Bovendien is er natuurlijk een réden dat planten sedentair zijn, en mensen niet. Wellicht zou je iets dergelijks kunnen bedenken, maar dan zijn we dus allemaal kasplantjes. Of dat bevorderlijk is voor de menselijke soort, durf ik te betwijfelen. Gebrek aan voeding in de winter is dus zeker niet het enige probleem.

Het is een leuk gedachte-experiment, maar helaas, van de mens een plant maken lijkt me zeker niet op alle punten een vooruitgang. En in ieder geval kun je dan niet meer spreken van een mens, of iets dat daar ook maar in de verste verte op lijkt.

Toegevoegd na 57 seconden:
Tussen twee haakjes, ook planten leven niet van lucht alleen, maar halen allerlei (de voornaamste) voedingsstoffen uit water en grond. Je gemanipuleerde mensen zouden dus in elk geval tot hun knieën vast in de aarde blijven staan en een hoop Pokon verbruiken. Ook niet echt best voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plusje, vooral voor de toevoeging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hoorde eigenlijk bij 'reden waarom planten sedentair zijn 'maar op dat moment dacht ik er even overheen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, niet helemaal
De evolutietheorie in aanmerking genomen, zou het mogelijk zijn (geweest, ik vrees dat nu de competitie te groot is, maar als dingen anders waren gelopen zeg maar) dat planten zich hadden geevolueerd tot een aanvankelijk mobiele en later wellicht intelligente levensvorm. Maar dat zou er vermoedelijk totaal anders uitgezien hebben dan wij ons kunnen voorstellen. Mensen met een groene huid is ECHT te simpel. De meeste eigenschappen komen nu eenmaal niet alleen ; heel veel dingen houden verband met elkaar of hangen samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, nee, dat vind ik niet. Ten eerste stammen we niet van apen af, maar hebben we hooguit een gemeenschappelijke voorouder. Dat de 'intelligenste' levensvormen op aarde zoogdieren zijn, is vermoedelijk in de lijn der verwachting zoals het leven op aarde zich ontwikkeld heeft. Op andere planeten zou het in theorie wellicht best kunnen.
Ook planten voeren trouwens de strijd om het bestaan. de 'survival of the fittest'. Anders zouden er niet zo veel verschillende soorten planten zijn.
Vergeet niet dat een plant veel meer dan licht nodig heeft om te leven. Zoals water en voedingstoffen uit de grond.