Waarom zijn mereleitjes zo opvallend blauw?

Vandaag zag ik weer een leeggeroofd nestje met lichtblauwe mereleierschaaltjes. Ik vroeg mij af wat de functie is van deze opvallende kleur. En vallen ze zo niet meer op voor eventuele rovers, of kunnen deze geen kleuren zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Ei kleuren worden in hoofdzaak veroorzaakt door twee pigmenten: de ene roodbruin en de andere blauwgroen, die het hele scala aan kleuren geven. De pigmenten komen het talrijkst voor in de buitenste lagen van de eischaal. Soms zitten ze zo aan de oppervlakte dat ze er van af gewreven kunnen worden. Meestal heeft een ei een grondkleur (variërend van bijna wit tot vrijwel zwart) waar andere kleuren als het ware bovenop liggen.