hoe kan kalk in de bodem het afsterven van bomen (eiken) voorkomen als er sprake is van teveel stikstof in de lucht?

bindt kalk stikstof?

Toegevoegd na 2 dagen:
of gaat het hier om NOx varianten die het afsterven veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2K
Erna55
8 jaar geleden
Waar heb je gevonden dat er teveel stikstof in de lucht zit ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer vreemde vraag.
Eiken houden van zure grond.
Dus is klak strooien voor eiken erg nadelig
En met de stikstof in de lucht, heeft het al helemaal niets te maken.

Antwoorden (1)

Kalk bindt geen stikstof.
Tenminste geen stikstof uit lucht.

Als kalk in de bodem wordt gebracht daalt de zuurgraad van de boden.
Platen en bomen houden niet van zure grond.
Door een minder zure grond zou je het afsterven van bomen kunnen voorkomen, maar met de stikstof in de lucht heeft dat niets te maken.

In de lucht zit 80% stikstof en dat percentage kun je niet beïnvloeden.
Ik begrijp dan ook niet dat er sprake kan zijn van teveel stikstof in de lucht.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kleine correctie, heel veel planten en bomen groeien juist op zure grond.
En kunnen niet tegen kalk.