Wat was het eerste reptiel?

Wat was het eerste reptiel dat ontstond op aarde?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
4.5K
Amadea
8 jaar geleden
De slang, want die staat al in het eerste Bijbelboek, Genesis.
Thecis
8 jaar geleden
@Amadea
Deze was toch cynisch hoop ik...

Antwoorden (2)

Afhankelijk van hoe streng je de term reptiel definieert, zijn er twee kandidaten voor het allereerste reptiel.
De eerste kandidaat is de Westlothiana, uit Europa (ongeveer 350 miljoen jaar geleden).
De tweede (en meer algemeen aanvaarde) kandidaat is de Hylonomus, die ongeveer 35 miljoen jaar na de Westlothiana leefde.

Toegevoegd na 5 minuten:
De Westlothiana (ongeveer 60 cm lang) met de bijnaam 'Lizzie the lizard' werd voor het eerst gevonden in 1984. Het was een eierleggend reptiel, dat voor de voortplanting niet langer afhankelijk was van water, dit in tegenstelling tot de amfibieën.

De Hylonomus was 20-30 cm lang. Zijn aanpassingen aan het landleven stelde het dier in staat om diep het binnenland in te trekken en zich te goed te doen aan de overal aanwezige insecten en slakken. Hylonomus werd bejaagd door onder meer het vroege zoogdierreptiel Archaeothyris en het grote amfibie Eryops.
SimonV
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Plus.
Aanvulling uit : https://tsjok45.files.wordpress.com/2012/11/wat-was-er-eerst-kip-of-ei.docx
--Over het algemeen is men het er over eens dat Hylonomus ('bosmuis') het oudste bekende reptiel is. Het diertje, dat slechts 10 centimeter lang was, stamt uit het Midden Carboon, zo'n 320 miljoen jaar geleden.
De vindplaats van deze hylonomus fossielen is opvallend: de dieren zijn met name gevonden in holle boomstronken van de schubboom Sigillaria. De bomen waren bij een overstroming grotendeels bedekt door een laag sediment. Door regenval rotte het midden van de boom weg. Dieren die in deze holte gevangen werden, konden niet meer wegkomen. Bij een volgende overstroming vulde de holte zich met modder en zo kon het gevangen dier fossiliseren. ---
In het prille begin waren de reptielen kleine diertjes die wat op hagedissen leken. In het tropische woud van 300 miljoen jaar geleden kwamen twee voorname soorten voor; Hylonomus, het oudste reptiel, en Archaeothyris, het oudste zoogdierachtige reptiel.
Hylonomus jaagde in het woud op insecten, en moest op zijn hoede zijn voor de grotere Archaeothyris, die sterke kaken bezat en mogelijk het eerste echte landroofdier was dat jaagde op andere gewervelden. Sterke kaken, en een gebit dat uit meer dan één soort tand bestaat (Men spreekt van een heterodont gebit.) is een kenmerk dat in de vele nakomelingen van Archaeothyris behouden zou blijven, en wat een kenmerk van de gehele onderklasse der Synapsiden zou worden.

Het verschil tussen amfibieën en reptielen is overigens moeilijk vast te stellen, dus onzekerheid is er wel. Het verschil tussen beiden voor uitgestorven dieren is veel moeilijker omdat het grote verschil niet zit in skeleteigenschappen maar in de voortplanting en huid. En dat zijn nu net dingen die slecht of helemaal niet fossiliseren. De harde eierschalen van reptielen natuurlijk wel maar vaak is daarvan niet duidelijk wie ze gelegd hebben. Om het verschil tussen skeletten van amfibieën en reptielen van uitgestorven dieren te kunnen zien moet je heel lang anatomie gestudeerd hebben.

http://www.kenozoicum.nl/inhoudelijke%20bestanden/algemene%20info/zoogdierachtige-reptielen.html

http://www.dinosaurus.net/Classificatie/amfibie.htm
erotisi