Als je als transgender (van vrouw naar man) volledig wordt omgebouwd tot man, dus ook het geslachtdeelkan er dan spermatogenese plaatsvinden?

Spermatogenese = vorming van spermacellen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
10.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Nee, ze kunnen wel een soort van penis bouwen van de clitoris en de binnenkant van de vagina wand, maar het heeft niet alle functies van een echte penis
Erna55
8 jaar geleden
De vorming van rijpe zaadcellen (spermatozoën) vindt plaats in de testes (teelballen).
De penis kan nagebouwd worden, teelballen niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
met wat er niet is, kan je ook niets produceren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ilovezelij, hier wat info over de mogelijkheden bij vrouw-man operaties.
http://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentrum-voor-gender/337070/

Antwoorden (3)

Nee. Alleen het geslachtsdeel is niet genoeg. Voor de productie van sperma heb je meer onderdelen nodig, zowel in- als uitwendig.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de ovaria werden omgewisseld voor de testes, is spermatogenese dan wel mogelijk?
Ritsuka
8 jaar geleden
Hoe wil je dit gaan 'omwisselen'?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee, volgens mijn biologie toets is dit blijkbaar mogelijk. Er stond: De vrouw haar ovaria worden omgewisseld met de testes. Vervolgens ontstaan er spermacellen. Maar nu ik erover nadenk, is dit wel überhaupt mogelijk? Is het misschien een foutje?
Ritsuka
8 jaar geleden
Wie zou dan testes moeten afgeven hiervoor? En hoe gaat dit compatibel zijn?
jc54
8 jaar geleden
Dan mis je sowieso ook nog de prostaat.......
Erna55
8 jaar geleden
Kun je een foto van de tekst uit de toets toevoegen ?
Erna55
8 jaar geleden
Ik ga er van uit dat er toch iets anders in de toets stond...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ilovezelij, over die omwisseling heb ik wel eens iets gelezen, maar dat was op het Belgische parkietenforum (echt waar, geen grapje)
http://www.het-parkietenforum.be/ALKO-MUTATIONS/geslachtskenmerken.htm
Nee, dit is niet mogelijk. Mensen die een geslachtsveranderende operatie ondergaan, zijn vrijwel altijd onvruchtbaar (men kan geen kinderen baren of verwekken). Tot 2014 moest je verplicht onvruchtbaar zijn om je geslacht en voornamen officieel te kunnen veranderen in de geboorteakte enz. Tegenwoordig is dit niet meer verplicht. Wie weet kan het in de toekomst wel.
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Heb je hier een link je over
Tot 2014 moest je verplicht onvruchtbaar zijn om je geslacht en voornamen officieel te kunnen veranderen in de geboorteakte enz
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan een tot man omgebouwde vrouw dan zwanger worden?
10XL
8 jaar geleden
Nee Theo1 dat kan niet.
Ritsuka
8 jaar geleden
Iemand die als man door het leven gaat, maar nog wel de baarmoeder en dergelijke heeft, kan in sommige gevallen nog wel zwanger worden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even terzijde, men spreekt niet over ombouwen als men de fysieke transformatie van een persoon bedoelt. Het zijn mensen met een mannelijk of een vrouwelijk verleden.
http://www.atriaontmoet.nl/blog/transgender-etiquette
Thecis
8 jaar geleden
@ronron1212 De Eerste Kamer is akkoord gegaan met de transgenderwet van staatssecretaris Teeven (Veiligheid en Justitie). Deze wet maakt het transgenders gemakkelijker om de geslachtsaanduiding in hun paspoort en andere officiële documenten te laten wijzigen. Een deskundigenverklaring en een melding bij de burgerlijke stand is voortaan, naar verwachting per 1 juli 2014, voldoende. Daarmee vervallen de huidige voorwaarden van onvruchtbaarheid en lichamelijke aanpassing.
https://www.mensenrechten.nl/berichten/eerste-kamer-stemt-voor-transgenderwet Het College voor de Rechten van de Mens heeft de nederlandse overheid al met zekere regelmaat op de vingers getikt. Wat betreft transgenders heeft de overheid nogal wat steken laten vallen (bijvoorbeeld dus de voorwaarde dat een transgender zich fysiek moet laten verminken voordat er een ander geslacht in het paspoort mocht komen te staan. Alle gesprekken met psychologen / psychiaters vanuit het genderteam waren dus al geweest!). Vanuit de wereld bestaat (vergaand) onbegrip voor deze situaties. Het is ook iets wat veel mensen zich niet kunnen voorstellen, maar das een reden, geen excuus.
ronron1212
8 jaar geleden
Waar staat dat ze onvruchtbaar moeten zijn zoals in het antwoord wordt aangegeven @Thecis
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is precies wat 10XL en ronron dus al schrijven. Tot 2014 nog verplicht, daarna niet meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-1.html
De wetswijziging is bij Koninklijk Besluit van 1 juli 2014 in werking getreden.
Alleen de eis om een daadwerkelijke fysieke geslachtswijziging te hebben ondergaan is vervallen. Iedere Nederlander die de overtuiging heeft tot het andere geslacht te behoren, kan zonder een fysieke aanpassing hun registratie van het geslacht laten wijzigen op het gemeentehuis van de geboorteplaats of bij de burgerlijke stand in ’s-Gravenhage. De verklaring van een aangewezen deskundige mag niet ouder dan zes maanden zijn. Medische eisen voor de daadwerkelijke fysieke aanpassing blijven bestaan. Niet iedereen die zich bij een medisch centrum meldt komt in aanmerking. Het Genderteam, een multidisciplinaire werkgroep, van het medisch centrum waar de diagnose plaatsvindt, bepaalt en beslist uiteindelijk of de behandeling wel of niet gestart wordt.
ronron1212
8 jaar geleden
@JoanDArc dat is iets anders dan niet meer vruchtbaar zijn. Dit geeft meer helderheid in de wetswijziging.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron, ik heb benadrukt dat de wijziging van artikel 28 Boek 1 BW alleen geldt bij een administratieve geslachtswijziging. Iemand die zich niet goed voelt in het eigen lichaam wordt nu dus niet meer door de wet verplicht om geslachtschirurgie te ondergaan. Let wel het gaat om de Nederlandse wetgeving, niet om de Belgische. Veel lezers van de berichten over "de nieuwe Transgenderwet" denken dat de eisen voor een fysieke, dus een medische, behandeling ook gewijzigd zijn, maar dat is niet zo. De eis dat men onvruchtbaar moest zijn is nooit een medische eis geweest, het was een eis om de wettelijke administratieve aanpassing mogelijk te maken.
ronron1212
8 jaar geleden
@JoanDArc ik heb alleen hierover een linkje gevraagd nergens anders over
Heb je hier een link je over
Tot 2014 moest je verplicht onvruchtbaar zijn om je geslacht en voornamen officieel te kunnen veranderen in de geboorteakte enz
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron, bedoel je zoiets als deze van Enzo van Steenbergen, verslaggever voor NRC Handelsblad?
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/07/01/de-nieuwe-transgenderwet-van-m-naar-v-is-vanaf-vandaag-zo-geregeld
ronron1212
8 jaar geleden
@JoanDArc yes dat is het
Thecis
8 jaar geleden
@ronron1212
Waar staat dan dat ze onvruchtbaar moeten zijn? Laatste zin in mijn reactie voor de hyperlink. Daar staat "Daarmee vervallen de huidige voorwaarden van onvruchtbaarheid en lichamelijke aanpassing." Dus de huidige voorwaarde (geschreven eind 2013 vooruitlopend po de wetswijziging van 1 juli 2014) van onvruchtbaarheid. Daar staat dus dat iemand onvruchtbaar moet zijn. Sorry, maar veel duidelijker dan dit kan het niet worden. (en uiteraard slaat dit dus op de persoon die de transitie ondergaat).
ronron1212
8 jaar geleden
@Thecis lees de vraag
Tot 2014 moest je verplicht onvruchtbaar zijn om je geslacht en voornamen officieel te kunnen veranderen in de geboorteakte enz.
Thecis
8 jaar geleden
@ronron1212 Jij vroeg:
Waar staat dat ze onvruchtbaar moeten zijn zoals in het antwoord wordt aangegeven @Thecis
(je vroeg immers een link, die had ik je gegeven in mijn eerste reactie) Dat stond al in mijn antwoord. Hierna heb ik je er nogmaals op gewezen. Zoals ik al zei, duidelijker kan ik het niet maken.
Je mag er een andere mening op nahouden dat IK niet lees, maar dit laat weinig aan de intepretatie over. JIJ vroeg waar het stond dat ze onvruchtbaar moesten zijn (voor wijziging van de burgelijke stand), IK geef je daarop een antwoord. Ofwel je moet beter lezen wat er naar je geschreven wordt, ofwel je moet je vraag die je dan hebt beter omschrijven.
ronron1212
8 jaar geleden
@Thecis als deze zin in jou link dat zegt? dan zal dat wel
Daarmee vervallen de huidige voorwaarden van onvruchtbaarheid en lichamelijke aanpassing.
Thecis
8 jaar geleden
@ronron1212
Dat staat inderdaad in de link. Maar dit had je geweten als je het geopend en gelezen had. En had je niet hoeven zeggen dat als dezezin in die link het zegt het wel zo zal zijn. Je vraagt zelf naar een bron. Als die gegeven wordt, zou ik het waarderen als je daar iets meer interesse in toont. Geeft mij het gevoel dat mijn moeite gewaardeerd wordt...
ronron1212
8 jaar geleden
@Thecis die had ik geopend hoe jij daarbij komt dat ik dat niet zou hebben gedaan ???? maar dat is jou verantwoordelijkheid. Ik lees echt wel alles. Maar die zin geeft niet genoeg aan waar het over gaat maar bekijk het er verder mee.
Thecis
8 jaar geleden
@ronron1212
Je hebt helemaal gelijk. Ik kan niet weten of je het geopend had of niet.
Ik kan wel zeggen dat je het in ieder geval niet goed gelezen had ofwel dat je in je reactie zéér kort door de bocht bent. Want je vroeg toch duidelijk waar het stond. Daar antwoordde ik op en vervolgens gaf je aan dat IK beter moest lezen. Beetje omgekeerde wereld, vind je ook niet? Die zin geeft prima aan waar het over gaat. Mocht je dat niet hebben gevonden, had je moeten reageren "ik zie de zin, maarik vind persoonlijk het een nogal dunne onderbouwing." DAN was je duidelijk geweest en had je mij EN jezelf een behoorlijke hoeveelheid irritatie bespaard. Dus laten we het zien als iets om voor de toekomst mee te nemen! Je bent nooit te oud om te leren. Doe er iets mee :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron, als de inhoud van reacties of antwoorden je niet helemaal duidelijk zijn is het je goed recht om naar een link te vragen. Daar hoeft niemand zich als een soort pseudo-opvoeder je over te kapittelen. Het is prettig dat ik je een link heb kunnen aanbieden met een uitleg waar je naar zocht.
Ik stel voor dat wij beiden het hier bij laten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oh jeetje, foutje, moet zijn: als de inhoud van reacties of antwoorden je niet helemaal duidelijk is.
Als vrouw zou je wanneer je voor aanvang van de geslachtsoperatie vruchtbaar bent je eicellen kunnen laten oogsten en bevriezen. Via ivf kan de eicel bevrucht worden en deze wordt dan bij een draagmoeder geplaatst.

In de toekomst is het eventueel ook mogelijk en speciaal type cel uit de huid te halen, deze terug te kweken naar een stam cel en vervolgens van stamcel naar sperma cel te kweken.

Na een geslachtsverandering ben je voor nu onvruchtbaar. Voornamelijk door het missen van de teelballen of de eierstokken.