Zijn eekhoorns de enige dieren die nu een zomerslaap houden?

Toegevoegd na 15 minuten:
grondeekhoorns

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag n pluske:)

Het beste antwoord

Ik hou s zomers elke middag n slaapje om aan de hitte te ontsnappen,heb ik overgehouden van mn wonen in spanje en italie. Daar gooien ze alles plat s middags en gaan slapen. M.u.v. de vakantie plaatsen aan zee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een zomerslaap? De enige eekhoorns waar ik ooit van gehoord heb dat ze een zomerslaap zouden houden zijn grondeekhoorns die leven in gebieden waar de planten 's zomers door de hitte verdorren.
Onze normale nederlandse eekhoorn doet dat niet, tenminste niet diegenen die hier bij mij in de buurt actief zijn, die hollen de hele dag heen en weer, boom in en boom uit.

Toegevoegd na 29 minuten:
Naast de grondeekhoorns zijn er inderdaad nog wel meer dieren die een zomerslaap houden om aan de hitte te ontsnappen.
Enkele jaren geleden was ik in de Namib-woestijn in Namibie, de gids vertelde dat er daar schildpadden waren die dat deden.
Daarnaast is ook van het vogelbekdier bekend dat die zich 's zomers nog eens omdraait.

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik lees trouwens net dat ook longvissen zomerse slapers zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aestivatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier in Nederland denk ik niet het is hier niet extreem warm in de zomer.
De eekhoorns hier in mijn tuin komen nog gewoon lang hoor.
Een zomer of winterslaap wordt gehouden in landen met extreme hitte of extreme kou.

Toegevoegd na 27 seconden:
lang=langs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maandag a.s. begin ik zelf ook met een zomerslaap van 2 weken. Dus niet alleen eekhoorns.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vis doet een zomerslaap

Vanwege droogte en hitte graven Afrikaanse longvissen zich in en omgeven ze zichzelf met een cocon van opgedroogd huidslijm. Alle lichaamsfuncties worden tot een minimum beperkt. De vissen ontwaken pas weer als het woongebied vol water loopt. Ze teren vooral op hun vetweefsel en schijnen zo zelfs een zomerslaap van vier jaar vol te kunnen houden.