Die grijpers worden cerci genoemd, en behalve de oorkruipers uit de onderorde Forficulina zijn er ook nog andere insecten die ze hebben. De oorkruipersoorten uit de onderordes Hemimerina en Arixenina hebben overigens geen tangen, maar cerci die draadvormig zijn of in de vorm van een stokje. Deze cerci dienen om voedsel vast te pakken, om de vleugels te ont- en opvouwen, en als wapen tegen vijanden en rivalen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt echt een min-naar Amadea... Min hoor. Want dit antwoord is correct.

Andere antwoorden (2)

Op enkele uitzonderingen na hebben alle oorwormen twee karakteristieke tangachtige aanhangsels aan het achterlijf. Ze worden hierdoor wel als 'eng' beschouwd omdat ze met de aanhangsels zouden steken. De achterlijfsaanhangsels worden weliswaar bij verstoring omhoog gehouden maar hebben voornamelijk een afschrikwekkende functie. Een oorworm kan niet steken met de aanhangsels zoals angeldragende insecten dat doen. Een 'kneep' van een oorworm is bij de mens wel voelbaar maar zal geen verwondingen toebrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou.. dat verwonden kan 'ie wel. Ik had er eens eentje (onbewust) op me die in de knel kwam in mijn nek. Ik werd gestoken, en in een reflex wilde ik het uit mijn nek slaan. Vervolgens zat de oorwurm aan mijn vinger, zich stevig vastgezet aan de dunne huid van de bovenkant van mijn hand, waar ik 'em vanaf sloeg. Best pijnlijk en ik hield er een dikke bult (kleine ontsteking) aan over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O gatver! Mijn antwoord komt rechtstreeks van Wikipedia, maar dat klopt dan dus niet helemaal...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..voor hetzelfde kwam ie ergens anders terecht!
:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar _waarom_ heeft ie ze?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om vijanden af te schrikken dus; 'afschrikwekkende functie'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Wikipedia in ieder geval, Amadea noemt hieronder meer functies, misschien is dat correcter.
om andere insecten te vangen