kun je drager zijn van autisme?

Ik zit in 5 HAVO en hou mijn profielwerkstuk over autisme.
Ik heb gelezen over x chromosomale overerving en ik vraag me nu af of je ook drager kunt zijn van autisme.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (1)

Nee want autisme is niet volledig 100% overerfbaar. Je kunt als VROUW drager zijn van een zogenaamd 'fragiel X chromosoom' en als je dat doorgeeft aan een zoon heeft die nog maar 10-20% kans op autisme.

Je kunt dus nooit drager zijn van een gen met autisme omdat je voor autisme meerdere risicogenen van beide ouders moet krijgen en dan nog kan het liggen aan mannelijke hormonen of milieufactoren.

Het is niet zoals bijv de ziekte CF, als je daarvan drager bent en je partner ook hebben jullie samen een kans van 1 op 4 dat je kind die ziekte heeft. Zo ook met ziekten die X-chromosomaal overerven waarbij je als vrouw niet ziek bent maar je zoon wel als je het 'foute' x-chromosoom doorgeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je dus wel drager. Een drager alleen kan nooit een afwijking bepalen. Er wordt altijd gecombineerd met erfelijke factoren van de ander. Dat er meerdere genen zijn die de afwijking veroorzaken maakt het ingewikkelder, maar het principe blijft. Als iemand gen a en B voor autisme heeft en de partner C en D dan kan daaruit een kind met autisme worden geboren. Zoals bij de meeste erfelijke aandoeningen is erfelijke aanleg niet voor 100% de enige verantwoordelijke voor de afwijking of ziekte. Milieufactoren spelen bijv. ook vaak een rol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent dan alleen drager voor een risicofactor op autisme. Ik vind niet dat je dan mag zeggen dat je drager bent van autisme. Gewoon omdat er meer risicogenen moeten samenkomen en je dan ook nog andere factoren hebt. Als vraagsteller zou omschrijven dat je drager kunt zijn van autisme zou ik dat zo niet goed rekenen. Er moet een heel verhaal bij. Dus zomaar ja als antwoord vind IK niet goed, vandaar mijn nee en vooral ook vanwege die milieu en hormonale factoren. Dat is toch heel anders dan drager zijn bij CF. Als de vraagsteller het goed uitlegt zou je JA kunnen zeggen maar dan moet dat dus wel heel goed uitgelegd worden met bijv het voorbeeld van CF (Cystic Fibrose).