Is het waar dat je zonder je tenen je evenwicht verliest ?

Mijn man zei dat je zonder tenen niet of nauwlijks kan lopen. Klopt dit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
45.1K

Het beste antwoord

Je kunt nog wel lopen, maar hebt hulp nodig om je evenwicht te bewaren. Vooral de grote tenen zijn erg belangrijk. Enkele tenen kun je wel missen, maar die 2 grote zijn uitermate belangrijk om je evenwicht te bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bij het bewaren van je evenwicht spelen je tenen een belangrijke rol. Zeker als je beweegt en dan in evenwicht moet blijven. Mocht je een teen verliezen, dan kan het zelfs zijn, dat je helemaal opnieuw moet leren lopen.
13 jaar geleden
Met twee geamputeerde onderbenen kan ook gelopen worden.
Niet gemakkelijk en je zal het misschien opnieuw moeten leren maar het kan wel.
Op de Paralympics lopen ze sneller dan ik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit is waar.
Je tenen zitten er niet voor niets.
Zij zorgen voor de evenwicht tijdens het lopen.
Zonder tenen zou je dus nergens zijn.
Vooral de Grote teen is hierbij erg belangrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn lerares biologie zei dat de kleine teen heel belangrijk is voor evenwicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder tenen , en dan speciaal de grote of dikke tenen genoemd zou je je niet staande kunnen houden ,en verlies je het evenwicht .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee. apen gebruikten hun tenen net al handen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien we bij jou je tenen zouden amputeren zou je aanvankelijk moeite hebben met het bewaren van je balans, omdat je de spieren die tot in de tenen doorlopen mist.
Dit is een kwestie van gewenning en door veel staan / je balans te trainen wordt dit weer beter.
Het lopen zal lastiger worden, omdat er geen volledige afwikkeling meer kan plaatsvinden in de gehele voet, maar zal na verloop van tijd weer probleemloos gaan.
Lichaam is tot veel compensaties in staat / past zich aan aan de nieuwe situatie!